3 redenen waarom mensen stoppen om bij jou te kopen

 

1)     Er is iets veranderd in hun omstandigheden.

Er gebeurt zoveel in iemands leven dat mensen jou niet altijd herinneren. Je kan vandaag iemand helpen om af te slanken maar dat is hij binnen een half jaar alweer vergeten. Er zijn 1001 afleidingen en onderbrekingen. Iemand verhuist, wordt zwanger, trouwt of overlijdt. Deze onderbreking doet jou vergeten.

Deze groep terugbrengen als klant is gelukkig heel eenvoudig. Bel hen op en zeg dat je hen al lang niet meer gehoord hebt. Vraag of er iets gebeurd is en of je iets verkeerd hebt gedaan.
Het is een kleine stap om een nieuwe afspraak vast te leggen. Hou vinger aan de pols zodat ex-klanten opnieuw klant kunnen worden.

 

2)     Je deed iets verkeerd.

Als jij of iemand van je personeel de bal missloeg raak je klanten kwijt. Tenminste als je het laat gebeuren…

Als je klant niet tevreden was van jouw product of dienst dan moet jij dat weten. Vraag wat je kan verbeteren en als je iets verkeerd hebt gedaan maak het dan dubbel en dik goed!
Van deze groep kan je 80 à 90% terug winnen als je het maar slim aanpakt.
Wie niet vraagt, niet wint.

Hoe vaak gebeurt het niet dat je naar een restaurant gaat en niet tevreden bent van de service of het eten. Als ze op dat moment vragen wat ze verkeerd hebben gedaan en jou een gratis etentje aanbieden dan kom je gegarandeerd terug. Maar al te vaak vraagt niemand erachter. Ze laten je gaan en je komt er nooit meer terug. Integendeel zelfs, jij vertelt het iedereen die het wil horen.

 

3)     Ze hebben jouw product niet meer nodig

Als jij een coach bent die iemand helpt stoppen met roken en het is het enige dat jij in jouw coaching aanbiedt dan heeft jouw ‘gestopte’ klant je op een bepaald moment niet meer nodig.
Maar als je een lijn van coaching trajecten kan aanbieden, dan blijven ze langer klant.

Als je iemand helpt afslanken, kan je evengoed een product aanbieden om fit en energiek te blijven. Als ze hun streefgewicht bereikt hebben, blijven ze klant want wie wil er niet fit worden en blijven?

Een horeca-uitbater biedt meer dan alleen maar koffie en thee. Geef voor elk wat wils en klanten komen terug. Geef iemand de keuze om vandaag het één te nemen en morgen over te stappen naar iets anders.

Als jij maar één product aanbiedt geef je klanten niet echt de optie om lang met jou in zee te blijven gaan.

 

Op welke manier ben jij al eens een klant verloren? En wat ga je eraan doen om hem terug te winnen? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Wil je deze blog delen op Facebook, LinkedIn of Twitter… zodat ook anderen hun weg vinden naar www.topverkopertips.be?

Win ze!
Ine

Volg mij op Twitter :

 

4 Responses to 3 redenen waarom mensen stoppen om bij jou te kopen

  1. Ronald Dingerdis februari 20, 2013 at 7:53 am #

    Beste Ine,

    Door ze te reanimeren, contact middels BRIEF met ze te zoeken en aan te geven dat ik mij zorgen maak omdat ik zo lang niets van ze gehoord heb en ze ook geen reactie meer geven op mijn belletjes of mails. Daarbij aangeef dat dat meerdere redenen kan hebben maar dat ik vooral bereid ben te luisteren naar oorzaken. Oorzaken waar ik nog van kan leren. Dat heeft me weer in contact gebracht, de relatie verdiept en zelfs werk opgeleverd.

    Groeten Ronald Dingerdis

    • Ine februari 20, 2013 at 12:11 pm #

      Hoi Ronald,

      Waar staat de ‘BRIEF’ methode voor?
      Ik hoor het heel graag.

      groeten,
      Ine

  2. Gertjan Debusschere februari 4, 2014 at 2:19 pm #

    Mijn ervaring is vooral dat klanten correcte en volledige info verwachten van een verkoper. Zelfs een inferieur product kan verkocht worden als klanten weten dat zij de verkoper blind kunnen vertrouwen. Een goed en volledig contact kan klanten effectief helpen binden.

    • Ine februari 14, 2014 at 6:31 pm #

      Hoi Gertjan,

      Klopt wat je zegt. Alles begint met vertrouwen en de klant kennis geven. Zorgen dat hij iets bijleert. En helemaal waar wat je zegt, het binden is belangrijk. Focus op de lange termijn brengt succes!

Laat een antwoord achter aan Gertjan Debusschere Click here to cancel reply.

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes