3 BEHOEFTEN die elke klant heeft en waardoor jij gekozen wordt

1. Begrip en empathie.

‘Ik wil dat je me begrijpt’
Je klant wil begrepen worden. Hij wil dat je begrijpt wat hij zegt en niet alleen verstandelijk. Hij wil begrip, ook als hij iets vraagt dat misschien onmogelijk is. Hij wil dat jij begrijpt dat dat voor hem echt belangrijk is. Zeg nooit dat wat hij wilt onmogelijk is. Zeg nooit dat iets niet kan. Als jouw klant ervan droomt om te vliegen, vlieg dan met hem mee.

Laat het om ‘hem’ gaan
Wie empathie kan opbrengen, leeft mee. Hij  voelt wat zijn klant wil en is niet alleen geïnteresseerd naar vandaag een order binnenrijven. Empathie is geïnteresseerd zijn, oprechte interesse tonen in wie er voor je zit en beseffen dat je te maken hebt met een mens en niet met een potentiële koper. Het gaat bij jou om de persoon, niet om de order.

2. Eerlijkheid

Alle maskers af
Partners zijn eerlijk tegen elkaar. Je kan elkaar vertrouwen en je werkt aan je relatie. Je weet wat je aan elkaar hebt en je bent eerlijk in wat je doet. Je liegt en bedriegt niet. Je wilt op elkaar kunnen bouwen. En als je het verknoeid dan kan je je fouten toegeven.

Je hebt een relatie gecreëerd waarin je eerlijk kan zijn en je durft eerlijk te zijn omdat je weet dat je niet afgestraft zal worden. Als je niet eerlijk bent tegen elkaar zal je een relatie creëren waarin fouten niet getolereerd worden. Je draagt een masker omdat je denkt dat iemand anders je niet graag ziet als je het niet draagt.

‘I’m just a boy – standing in front of a girl – asking her – to love him’
Maar het is zo beangstigend om daar voor uit te komen dat we een masker opzetten. Het is een laag om onszelf te beschermen. Zet je masker af. Als jij in je hart laat kijken, kan jij in hun hart kijken. Want je bent niet langer ‘de verkoper’. En je staat niet langer voor een ‘aankoper’. Verkopen is altijd het gunnen van ‘iets’ aan ‘iemand’. Het is niet meer dan dat. Als je eerlijk bent en je fouten erkent dan spreek je van hart tot hart. En dat kan nooit misgaan.

3. Controle

Iedereen wil belangrijk of superieur zijn en het laatste woord hebben. Tenminste weten dat hij invloed had op het resultaat. Elke klant wil controle hebben over jou, de uitkomst en de oplossing.

Een maatschappij van controle freaks en perfectionisten
De hele mensheid wil controle hebben. Er is een reden waarom er duizenden cursussen zijn om controle te leren loslaten. Er gebeuren dingen die je niet kan controleren. Als verkoper moet je nederig zijn. Als jij het heft in eigen handen neemt, gedraag jij je superieur. Zorg ervoor dat je je klant altijd de vrijheid laat. Ook al heb jij hem gestuurd naar de uitkomst, geef hem het gevoel dat het zijn beslissing was. Je kunt sturen en adviseren maar jij neemt nooit de uiteindelijke beslissing. Dat doet hij. Geef hem het gevoel dat hij de macht heeft.

Egotrippers moeten een ander beroep kiezen
Zet je ego opzij. Als je echt de controle wil hebben over iets, zoek dan een hobby. Als het je frustreert om in een verkoopsgesprek niet de uiteindelijke beslissing te hebben dan weet je niet waar het in verkoop om draait. Je adviseert en je helpt hem bij het maken van zijn beslissing. Maar je moet de controle leren loslaten. Het is niet meer dan een spel.

Vond je deze informatie nuttig?

Waar wil jij als startende verkoper/ondernemer een antwoord op? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan of via info@topverkopertips.be.

Welke behoeften hebben klanten nog volgens jou?  Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

 

Deel deze informatie op Facebook, LinkedIn of Twitter… zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Succes!

Ine

, , ,

2 Responses to 3 BEHOEFTEN die elke klant heeft en waardoor jij gekozen wordt

  1. Jacqueline Moleman januari 25, 2014 at 8:50 pm #

    Een goede verkoper zorgt dat hij c.q. zijn bedrijf waarmaakt wat hij toezegt. Hij heeft een goede relatie met zijn collega’s, die hem helpen zijn klanten te bedienen. Een goede verkoper valt nooit zijn collega’s af tegenover zijn klant.

    • Ine januari 26, 2014 at 11:15 am #

      Dank je wel voor jouw comment, Jacqueline.

      Klopt wat je zegt… Maar als er iets misloopt (een foute levering, slechte service, etc..) dan neem je als goede verkoper/ondernemer wel altijd de schuld op jou. Eindeloos beginnen discussiëren wiens fout het is, loopt altijd fout af. Je verliest de klant als je niet toegeeft… Dat is wat ik toch ervaren heb in het verleden. Wat denk jij?

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes