4 manieren van communiceren!

 

communicatie

Iedereen heeft een andere manier van communiceren. Mijn stijl is anders dan die van jou. Doordat we een ander beeld van de wereld hebben komt wat we zeggen vaak niet altijd op de juiste manier over.

Door te focussen op ‘hoe je iets wilt overbrengen’ in plaats van ‘wat je wilt zeggen’ zal de ontvanger jouw intentie wel snappen.

Door te begrijpen welke communicatiestijl de ander heeft, kan je jouw manier van reageren aanpassen.

Communicatie is een taal die iedereen kan leren! Spreek dezelfde taal en jouw intentie zal op de juiste manier ontvangen worden. Doe je dat niet, dan betaal jij de prijs. Wat is de prijs die jij betaalt als een relatie niet goed zit? Voel je stress, verdriet, pijn, frustratie, eenzaamheid of hartzeer dan is er iets fout in de communicatie. En dan is het nu het moment om er iets aan te doen…

 

Dit zijn de 4 communicatiestijlen:

1) Promoter

Promoters vinden zichzelf het allerbelangrijkste in de wereld. Je kan ze vergelijken met popcorn. Ze hebben altijd een boel ideeën. Het ene idee is nog niet gepasseerd of het ideaandere ‘popt’ al weer naar boven. Ze kunnen hun ideeën echter niet onthouden.

Voor Promoters moet alles opwindend zijn. Ze willen vooruit en zijn vooral op zoek naar plezier. Voor hen is stijl, beelden en vooral het verhaal belangrijk. Ze willen dat iedereen weet dat het hun idee was.

Promoters hebben een probleem met Controllers. Ze vinden Controllers saai omdat ze geen gevoel voor humor hebben en hen met beide voeten op de grond proberen te zetten.

Hoe pak je hen aan?

  1. Ze hebben een opwindend verhaal nodig zodat ze zichzelf een beeld kunnen vormen.
  2. Ze willen ‘connecten’ met jou over een gemeenschappelijke interesse.
  3. Ze hebben geen idee van tijd. Als je iets gedaan wilt krijgen maak je beter geen afspraak want dat vinden ze saai. Spreek over leuke dingen en leg jouw idee voor op het einde.
  4. Ze haten details.
  5. Vraag naar hun ideeën en laat hen praten.
  6. Als je hun medewerking wil moet je zeggen dat je hulp nodig hebt. Vraag hoe zij het zien.
  7. Ze haten autoriteit en denken dat ze God zijn. Ze werken samen met iemand, nooit vóór iemand.
  8. Als je op hun tenen trapt, ontploffen ze maar dat zijn ze 2 minuten later alweer vergeten. Echter, als je dat doet, verontschuldig je!
  9. Erken hen als iedereen het hoort. Als je hen niet waardeert saboteren ze hun eigen creativiteit en succes!

 

2) Supporter

Supporters willen een leuke atmosfeer en kennen geen stress. Iedereen moet het in de eerste plaats naar zijn zin hebben. Ze geven om mensen en zoeken naar harmonie. harmonyGevoelens van anderen is leidend als resultaat. Ze hebben een zachte toon in hun stem.

Supporters komen goed overeen met Promoters want met hen is het fun.

Ze duiken weg als er een Controller in de buurt komt, want die geeft hen enkel taken te doen terwijl zij zich vooral goed willen voelen.

Hoe pak je hen aan?

  1. Leg duidelijk uit waarom je iets doet en waarom je wilt dat ze iets doen. Geef hen een background van wat je wilt.
  2. Spreek zacht.
  3. Je moet hen horen, erkennen en waarderen.
  4. Spreek over gemeenschappelijke interesses zodat ze kunnen ‘connecten’.
  5. Ze zullen nooit vertellen dat je hen gekwetst hebt omdat ze anderen niet willen kwetsen.
  6. Als je iets verkeerd hebt gedaan, verontschuldig je dan.
  7. Routine is heel belangrijk. Als je iets verandert, moet je hen ruimschoots op tijd voorbereiden.
  8. Erken hen aan de zijlijn en zeker niet in de menigte anders klappen ze dicht.

 

3) Analyzer

Analyzers zijn op zoek naar alle details voordat ze een antwoord geven. Ze willen absoluut geen fouten maken. Ook al is hij dé topexpert, als hij ergens niet zeker van is, zal hij het analysevoor zichzelf houden. Ze zien altijd alle mogelijke opties en zijn briljant. Als ze niet alle details hebben, kunnen ze niet tot dé perfecte oplossing komen.

Ze zijn precies en accuraat en eisen dat ook van een ander.

Ze doen aan marktonderzoek, zelfs nadat ze iets gekocht hebben.

Promoters blazen hen omver met hun energie. Ondanks het feit dat ze niets liever doen dan hen helpen moeten ze echter alle details hebben.

Ze werken graag samen met Controllers omdat ze de logica zien in hun verhaal.

Ze begrijpen Supporters niet.

Hoe pak je hen aan?

  1. Praat zacht.
  2. Begin een conversatie altijd beleefd.
  3. Maak een afspraak en stuur hen alle informatie vooraf door. Hou er rekening mee dat Analyzers alle informatie doorlezen!
  4. Wees heel gedetailleerd in wat je vraagt.
  5. Als je wilt dat ze iets veranderen moet je stap voor stap de nieuwe routine doorlopen.
  6. Neem hen apart als ze iets fout hebben gedaan en laat hen de logica zien anders maken ze volgende keer dezelfde fout.
  7. Erken hen aan de zijlijn en zeker niet in de menigte, anders klappen ze dicht.

 

4) Controller

Controllers willen het werk afkrijgen. Ze zijn hier om te werken aan hun business, hun relaties, hun gezondheid, … Ze maken een duidelijk onderscheid tussen werk en gevoel. workAls je hen uitlegt dat door ‘emotioneler’ te zijn, ze meer gedaan krijgen, zullen ze het doen. Zolang het maar onderdeel is van hun werkomschrijving.

Ze willen doelen en projecten vastleggen en tot een goed einde brengen. Tijd is belangrijk en moet correct gebruikt worden. Ze houden niet van tijdverspilling.

Iedereen vertelt hen: “Je werkt zo hard!” maar voor hen is dat vanzelfsprekend. Het werk moet klaar zijn en ze doen het op hun manier.

Controllers worden gek van Promoters. Hoewel ze van hun ideeën houden, lopen ze vast omdat een Promoter altijd met een ander idee af komt terwijl het vorige nog niet uitgevoerd is. Voor controllers zijn Promoters leugenaars omdat ze hun beloftes niet nakomen.

Controllers houden ervan om met Analyzers te werken. Ze geven hen details en aanvullende informatie waarmee ze kunnen werken.

Hoe pak je hen aan?

  1. Kort, to the point!
  2. Je hoeft geen uren tijd te spenderen om een connectie te maken.
  3. Geef hen duidelijke instructies.
  4. Wees op tijd voor een afspraak!
  5. Ze hebben hun schema. Onderbreek dat niet. Enkel als je hen betere resultaten kan laten bereiken.
  6. Luister als ze praten en vice versa.
  7. Erken hen door iets te zeggen over het project dat ze tot een goed einde hebben. gebracht of geef hen een ander project.

 

Welke communicatiestijl heb jij? Vond je deze informatie waardevol?Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Wil je deze blog delen op Facebook, LinkedIn of Twitter… zodat ook anderen hun weg vinden naar www.topverkopertips.be?

Mijn boek al gelezen? Doe het nu!

Volg mij op Twitter :

An insight is only valuable if you take action!
Ine

, , , ,

No comments yet.

Geef een antwoord

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Powered by WishList Member - Membership Software