De 15 Kwaliteiten van een Topverkoper

Vorige week las je al wat jou tegenhield om echt aan de slag te gaan met ‘verkopen’.

Als verkoper en als mens heb je altijd een aantal kwaliteiten. In sommige ben je geweldig en anderen zouden beter kunnen. Als je weet wat ze zijn kan je eraan werken.

Hier voor jou de 15 kwaliteiten die van jou een topverkoper zullen maken:

1) Focus

Stel altijd een doel als je begint. Je gesprek moet ergens over gaan anders begin je er beter niet aan. Door je focus te houden op je doel ga jij de richting uit die JIJ wilt. Als je jezelf bewust wordt van het feit dat je afwijkt van jouw doel, stuur je bij.

2)Creativiteit

Verander het als iets niet loopt zoals je wilt. Met een portie creativiteit bereik je al veel. Iedereen kan creatief bezig zijn en als je van jezelf denkt dat je niet creatief bent, roep dan een halt toe aan die stemmetjes in je hoofd. Creativiteit brengt passie in je leven!

3) Wees een manager

Bouw een goed team rondom je. Als je niet kan delegeren is een depressie de volgende stap. Stuur jouw team bij waar nodig. Je kan nooit alles alleen. Er zijn maar vierentwintig uren in een dag en je zal met je kop tegen de muur lopen als je niet op tijd hulp inroept!

4) Discipline en doorzettingsvermogen

Opgeven is een beweging vanuit een gebrek aan vertrouwen. Als jij iets verkoopt zal je meer dan eens een ‘nee’ te horen krijgen. Opgeven is nooit een optie. Hou contact ook al zegt je klant ‘nee’. Wat nu niet is, kan morgen nog komen. Ga door als het even tegenzit want morgen wordt het beter. Elke ‘nee’ brengt je dichter bij een ‘ja’.

 5) Visualisatie

Visualiseren is een beeld creëren in je hoofd. Als jij jezelf kan programmeren bereik je jouw doelen veel gemakkelijker. Je hebt het namelijk al een keer gedaan, in je hoofd. Je weet hoe het eruit ziet en de tweede keer gaat het al een stuk vlotter.

6) Vertrouwen

Vertrouw jezelf. Zonder vertrouwen in jezelf kom je er niet. Heb vertrouwen in wat je aanbiedt. Hoe kun je een ander overtuigen als jij twijfelt aan wat je te bieden hebt? Vertrouw ook je klant en bouw aan een relatie. Denk altijd aan de lange termijn, dat brengt je het verst.

7) Eerlijkheid en Integriteit

Kom er voor uit als je niet kan helpen. Verwijs klanten door naar iemand anders als je zelf geen oplossing weet. Macho verkopers werken niet meer. De boel in brand steken en dan hard wegrennen maakt van jou een onbetrouwbaar persoon. Als jouw product niet ideaal is voor jouw klant verkoop je beter niet!

8) Ordelijkheid

Een agenda maakt je hoofd vrij. Sorteer bezoekverslagen en bestellingen klant per klant. Orde brengt rust in je hoofd en in je leven. Als je 1001 dingen te doen hebt kan je alleen maar de mist in gaan. Een agenda is jouw persoonlijke assistent in tijden van crisis. Er is niets heerlijker dan een opgeruimd bureau om aan te werken.

9)Time management

Een maatschappij van lijstjes werkt als je werkt. Als je echter alles maar op schrijft en nooit werkelijk toe komt aan je werk dan geef je het beter op. Vertrek op tijd als je op tijd wilt komen. Een agenda is heerlijk als je jezelf er ook aan kan houden en op tijd op je afspraken bent.

 10) Leergierigheid

Er zijn maar twee onzekerheden in het leven: belastingen betalen en verandering. Zonder ontwikkeling stopt de wereld met draaien. Als je blijft stilstaan zullen klanten niet met jou in zee blijven gaan. Ontwikkel iets nieuw, pas je product aan als de markt verandert. School jezelf op tijd bij zodat jij van de laatste nieuwe ontwikkelingen op de hoogte bent.

11) Luister – en spreekvaardigheid

Luisteren doe je om je klant te ‘horen’ en argumenteren is spreken om je klant te ‘overtuigen’. Beter luisteren en spreken is een vaardigheid die je moet ontwikkelen als jij een  topverkoper wilt worden. Doen, doen en nog eens doen!

 12) Empathie

Ze gunnen jou de order als het voor jou om de persoon draait. IQ is out, EQ is in. Emotionele intelligentie onderscheidt de ‘leiders’ van de ‘strijders’. Als leider en topverkoper weet jij als geen ander dat het niet om jou gaat. Het gaat niet om wat jij wilt. Jouw klant staat altijd centraal in het verhaal.

13) Flexibiliteit

Plan je afspraken wanneer het je klant uitkomt. Als hij alleen op zaterdag kan, dan is dat wat jij doet. Als hij alleen om 6 uur ’s morgens kan dan zal jij er staan. Wat niet wil zeggen dat je nooit mag slapen. Maar als topverkoper ben jij een kameleon. Je past je aan aan wat je klant wilt.

14) Respectvol

De keuze van de klant is heilig. Als hij besluit om een andere richting op te slaan, dan respecteer je dat. Soms ‘moet’ je loslaten maar laat nooit de verkeerde dingen los. Door contact te houden met je klant, ook als hij nu ‘nee’ zegt laat je de deur op een kier. Je slaat nooit de deur voor zijn neus dicht als je slim bent.

15) Enthousiasme

Enthousiaste mensen worden omringd door positiviteit. Jij moet op tijd je rust nemen. Als je altijd maar door gaat raak je uitgeblust. Niemand heeft er wat aan als jij overwerkt en oververmoeid voor klanten zit. Je straalt uit hoe je je voelt. Passie doet je leven.

Welke kwaliteiten heb jij al in je en welke 3 wil je verder gaan ontwikkelen? FOCUS! Je kan niet alles tegelijk dus focus op 3 kwaliteiten waar jij aan wilt werken!

Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Deel deze informatie op Facebook, LinkedIn of Twitter.. als je dit artikel inspirerend vond zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Succes!

Ine

, , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes