Onthoud een levensles: Een klant koopt jou!

VERKOOP JEZELF

Jij bent het uithangbord van je product en je firma

Een klant koopt eerst jou, dan pas je product. Als hij jou niet moet heb je een probleem. Hij zal het nooit met zoveel woorden zeggen maar hij zal gewoon niet kopen. En als hij zegt dat het aan de prijs ligt dan is dat een uitvlucht.

Iedereen wil vrijheid ervaren

Geef de klant tijd en ruimte om te beslissen wat hij wil. Geef hem de vrijheid om voor zichzelf uit te maken of hij met jou in zee wil maar laat hem nooit los. Verkopers willen direct buiten lopen met de order maar veel klanten knappen daar volledig op af. Vaak moeten ze er nog met anderen over spreken. Bovendien geven ze hun macht niet graag uit handen. Zij willen zelf beslissen met wie ze in zee gaan. Zet nooit iemand onder druk want wie je verstikt loopt weg maar wie je vrij laat komt terug.

Wat je geen water geeft gaat dood

Jij moet je relatie voeden en onderhouden. Jij moet jezelf verkopen. Als hij van jou houdt, zal hij veel gemakkelijker van jouw product houden.

 

VRIENDELIJK ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN

De toekomst heeft zoveel in petto

Blijf vriendelijk ook als je klant niet Koopt. Denk altijd aan de toekomst. Als je hem nu niet kan overtuigen komt hij misschien later naar je toe. Dat gebeurt alleen als je vriendelijk blijft. Als hij je afsnauwt, blijf jij vriendelijk. Het is niet persoonlijk en ook al is het wel persoonlijk, dan neem jij het niet persoonlijk.

Als jij niet kan helpen zoek dan iemand die dat wel kan

Verwijs hem door als je hem niet kan helpen maar zorg voor een oplossing. Klanten stellen het op prijs als je hen verder helpt. Hij heeft een probleem en jij lost het op. Als je het zelf niet kan oplossen verwijs je hem door naar iemand die dat wel kan.

De aanhouder wint. Als hij niet van je koopt vraag dan of je contact mag blijven houden en of je hem op de hoogte mag houden van nieuwe ontwikkelingen en producten. Stuur hem geregeld een mail maar stalk hem niet. Bel hem eens op om te vragen hoe het gaat. Word zijn vertrouwenspersoon. Wie nu nog geen klant is kan dat wel worden.

 Neem een afwijzing niet persoonlijk ook al is het persoonlijk

Te vaak voel je je afgewezen en laat je iemand schieten omdat het voelt alsof je gefaald hebt. Maar soms wist je net niet genoeg of kwam je niet zelfzeker genoeg over. Daarom moet je altijd vragen waarom je niet gekozen bent zodat je er iets aan kan doen. Klanten appreciëren het als je blijft terugkomen. Ooit heb je iets te bieden dat hem kan hepen. Je wilt er zijn als dat moment komt. Als hij niet tevreden is met zijn keuze en hij wil overschakelen naar jou zal je dat nooit weten als je hem hebt losgelaten.

Welke les heb jij geleerd als verkoper? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Deel deze informatie op Facebook, LinkedIn of Twitter.. als je dit artikel inspirerend vond zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Succes!

Ine

, ,

No comments yet.

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes