Een bedrijf opbouwen met 1,5 miljoen euro omzet?!

In 2006 ben ik als 24-jarige begonnen met het opbouwen van een (bijna) nieuwe firma. Onze hoofdzetel zat in Nederland. Daar waren we al enkele jaren actief. Maar in België zaten we nog maar 1 jaar op de markt en haalden we dat eerste jaar een omzet van 120.000€. Mijn avontuur begon in het tweede jaar met als opdracht: “Ine, hier is de Belgische markt, dit is jouw terrein, doe maar wat je moet doen om er iets van te maken.”

Op 7 jaar tijd heb ik een bedrijf Secret_Storykunnen uitbouwen van (bijna) 0 tot een bedrijf met een jaarlijkse omzet van 1,5 miljoen euro en 700 klanten.

Dit is mijn verhaal. Dit is hoe ik het gedaan heb….

Voor ik begon had ik al anderhalf jaar gewerkt in Sales voor 2 verschillende firma´s. De eerste verliet ik na 10 maanden en bij de tweede hield ik het 6 maanden vol. Resultaat? Iets van ervaring opgedaan maar qua Sales verre van een talent. Ik haatte koude prospectie. Was het kotsbeu om een telefoonboek van A tot Z af te bellen op zoek naar iemand die iets wou kopen. Ik verafschuwde het om voor een groep te staan. Kortom als afgestudeerde Industrieel Ingenieur Chemie had ik misschien beter een andere richting ingeslagen.

Maar toen werd ik dus weggehaald door RAE en kreeg ik deze kans. En ik besloot hem met beide handen te grijpen.

Ik heb voor jou een stappenplan gemaakt hoe jij succes kunt boeken.

Vanaf 0 beginnen:
Voor je echt de markt op kan gaan moet je weten wie jouw doelgroep is. Begin jouw product maar eens te verkopen aan Jan en alleman. Iedereen kan het gebruiken, zeg je?
Wel succes dan! Waar wil jij de tijd vandaan halen om ´iedereen´ te bezoeken?

Een doelgroep vaststellen brengt jou focus. Want ik kan je vertellen… Dat heb je echt nodig als je succes wilt boeken. Rondlopen als een kip zonder kop brengt je… nergens!

Stel jezelf volgende vragen:
– Wie heeft er nood aan mijn product?
– Wie is er bereid voor mijn product te betalen?
– Waar zit het grote geld?

Jouw opdracht? Doe een marktonderzoek voor je begint te verkopen!fish
Wat ik heb gedaan is een onderscheid gemaakt tussen de grote vissen en de kleine garnalen. Ik heb nooit het OF-OF spel gespeeld maar altijd het EN-EN spel.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat je niet alleen maar met grote projecten moet bezig zijn want daar duurt het lang voordat er een beslissing wordt genomen. Het is leuk als de order binnenkomt. Want dat is er eentje van formaat!
Maar bezoek ook kleinere bedrijven, de kleine garnalen. Deze zorgen voor je dagelijkse omzet.

Mijn product was het verkopen van gasdetectie toestellen. Toestellen die gassen opspoorden en mensen alarmeerden als er een gevaarlijk gas vrijkwam.
Vanaf dag een ben ik me gaan focussen op grote industriële bedrijven en brandweer, de grote vissen. Zij zorgden voor de kanjer omzet op de langere termijn.
Maar tegelijk bezocht ik bodemsaneringsbedrijven, de kleinere vissen. Zij zorgden voor de (kleinere) omzet op de korte termijn.

Mijn vraag voor jou… Wie is jouw doelgroep? En wie zijn jouw grote vissen & kleine garnalen? Ik hoor jouw reactie graag in het reactieveld onderaan dit artikel.

————————

Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel? Deel het met al je:

    • Facebook-vrienden
    • Twitter-volgers
    • LinkedIn connecties
    • en bloglezers…

————————

Volg mij op Twitter :

Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.

View Ine Van Hofstraeten's profile on LinkedIn

, , ,

2 Responses to Een bedrijf opbouwen met 1,5 miljoen euro omzet?!

  1. Suzanna van der Laan juni 17, 2014 at 12:29 pm #

    Sterke blog, Ine! Alleen al de kop prikkelt om verder te lezen. Dank voor je zinvolle en praktische advies. Succes met het bouwen van je volgende miljoenenbedrijf! Ik doe mee 🙂

    • Ine juni 19, 2014 at 5:53 pm #

      Dank je wel! 🙂 en wat is het product van jouw miljoenen bedrijf?

Laat een antwoord achter aan Ine Click here to cancel reply.

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes