Hoe vermijd je “NEE” & hoe bereid je je voor op een “NEE”?


 

Eén van de moeilijkste dingen om mee om te gaan is wanneer je een “NEE” krijgt. Als je jouw klant om een beslissing vraagt en als hij jou een negatief antwoord geeft dan is dat vaak even slikken.

Wat doe je als je een “NEE” krijgt?no2

De beste manier om daarmee om te gaan is een “NEE” te vermijden. De volgende stap is een “NEE” verwachten en jezelf voorbereiden.

 

Vermijd “NEE”!

Als je het gesprek eindigt met een verkeerde, gesloten vraag dan kan het niet anders dan dat je een “NEE” krijgt.

Vragen als: “Wat denk je ervan?” – “Wil jij mijn product kopen?” – “Wil je met ons in zee gaan?” zijn verkeerde, gesloten vragen. Je duwt de klant in een positie waarin het heel makkelijk is om “NEE” te zeggen.

Beter is om hem een keuze te geven.choices

Stel vragen als: “Verkies je 5 of 6 jaar garantie?” – “Welk plan werkt voor jou het beste?” – “Welk toestel sluit beter aan bij jouw behoeften?”

Als je de klant een keuze laat heb je veel meer kans om een koop te sluiten.

 

Bereid je voor op “NEE”!

Een klant koopt jou. Hij zegt “JA” tegen jou als persoon. Hij zegt “JA” en baseert zich daarvoor op de kwaliteit van jouw presentatie.

Een klant zegt niet “NEE” tegen jouw product. Hij zegt “NEE” tegen jou!

Evalueer jezelf van tijd tot tijd en wees kritisch. Het is makkelijk om bij een “NEE” gelijk Outstanding Evaluationnaar de volgende klant te lopen maar als je niet weet waarom hij “NEE” zegt dan kom je geen stap verder.

Stel jezelf de vraag: “Zou ik van mezelf kopen op basis van de presentatie die ik zonet gegeven heb?”

Jouw lichaamstaal, enthousiasme en kennis vertelt of jij te vertrouwen bent en of je interesse hebt in zijn behoeften.

Jouw presentatie skills zeggen veel over jouw competentie en of je interesse hebt in hem.

 

Verwacht “NEE”!

Zorg dat je altijd te weten komt waarom hij niet van jou wil kopen. Vertel hem dat je het waardeert dat hij jou eerlijk vertelt dat hij niet van jou wil kopen maar vraag hem vervolgens wat hem het meeste tegenhoudt om jouw product te kopen. Dan pas kan je iets veranderen en verbeteren.

Geef jouw klant altijd een keuze en bereid jezelf voor zodat hij geen “NEE” kan zeggen op jou als verkoper, als persoon. Bereid een presentatie voor die kwaliteit uitstraalt. Als je tenslotte toch een “NEE” krijgt, achterhaal dan wat de echte reden is.

————————

Vind jij het moeilijk als je een “NEE” krijgt? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Wil je deze blog delen op Facebook, LinkedIn of Twitter… zodat ook anderen hun weg vinden naar www.topverkopertips.be?

Mijn boek al gelezen? Doe het nu! Volg mij op Twitter :

Every “NO” brings you closer to a “YES”!
Ine

No comments yet.

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes