Een paar weken geleden kreeg ik de volgende vraag van Simone Swinkels. “Ik wil te veel doen en heb er te weinig tijd voor. Hoe krijg ik dat allemaal voor elkaar? Waar haal ik de tijd vandaan?”
Heb jij dat ook soms? Dat je door de bomen het bos niet meer ziet omdat je zoveel op je TO DO lijst hebt staan?
Spijtig genoeg zijn er maar vierentwintig uur in een dag en lijken de dagen hoe langer hoe sneller te gaan. Tijd bijmaken kan ik niet maar ik heb voor mezelf wel een systeem ontwikkeld waardoor mijn leven gestroomlijnder lijkt te gaan.
Misschien heb jij er wat aan?
Hier zijn 5 stappen om alles voor elkaar te krijgen en toch nog tijd over te hebben!
1) Maak een lijstje met alle dingen die je WILT doen.
En dat zijn alle dingen die je nog wilt ondernemen, die je nog wilt bereiken. Met de nadruk op ‘willen’. Ze maken je gelukkig. Hobby’s, afspreken met vrienden, de reizen die je nog wilt maken. Kortom, waar je blij van wordt. Het zijn de dingen die je energie geven en je op de rit houden om de minder leuke dingen ook af te werken.
2) Maak een lijstje met alle dingen die je MOET doen.
En zo zijn we bij de Moeten’s aanbeland. Ze moeten gedaan worden. Het huishouden, koken, sporten, de kinderen naar school brengen, administratie op orde houden, de rekeningen betalen. Het zijn de dingen die je liefst uitstelt omdat ze minder leuk zijn.
3) Stel prioriteiten.
Je hebt nu twee lijsten van dingen die je WILT doen en dingen die je MOET doen. Maar niet alles is even belangrijk. Niet alles moet perse vandaag gebeuren. Als je echter continu bezig bent met het overlopen van alle TO DO’s in je hoofd dan duurt het niet lang of je wordt helemaal gek.
Dus prioriteiten stellen is nu voor jou TOP-prioriteit! Wat zijn de dingen die je absoluut zelf moet doen? En welke taken kan jij uitbesteden? Want misschien hoef je niet alles zelf te doen. Delegeer waar je kan!
4) Maak dagelijks een 6 punten lijstje.
Als je nummer drie goed hebt uitgevoerd heb je nu alleen nog de taken over die jij zelf moet doen. Een normaal mens heeft acht uur per dag om ze uit te voeren. En hier komt de magie! Maak een lijstje met 6 punten (absoluut niet meer!) die jij die dag wilt doen. En hou het normaal. Als een taak 3 uur duurt zullen je andere taken in proportie moeten zijn. Focus die dag alleen op deze punten. Pas als je een punt hebt afgewerkt ga je naar het volgende.
En last but not least… Vier jouw successen! Door te focussen op wat je hebt afgerond, in plaats van op alle taken die je nog moet doen (de komende dagen, weken of maanden) krijg je zoveel meer gedaan. Vieren geeft energie. En deze energie kan je goed gebruiken bij jouw volgende 6 punten lijstje.
———————–
Voor je gaat heb ik nog een vraag voor jou. Geef 1 ding uit jouw eerste lijst, wat je absoluut nog wilt doen? Laat jouw reactie achter in het reactieveld onderaan.
En als je iets ziet wat ook jij de moeite waard vindt – laat het die persoon dan even weten door een reactie te geven op zijn of haar comment. Dat is een manier om het gesprek gaande te houden…
Doe je mee?
Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel?
Deel het met al je:
- Facebook-vrienden
- Twitter-volgers
- LinkedIn connecties
- en bloglezers…
————————
Je kan de eerste vier hoofdstukken van mijn boek Topverkoper in 20 weken GRATIS lezen!
Schrijf je in via:
https://topverkopertips.be/boek-topverkoper-in-20-weken/
———————————
Volg mij op Twitter :@topverkopertips volgen
Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.
Op mijn lijstje van vandaag staat dat ik actief ga zoeken op LinkedIn om een ingang te vinden naar mijn doelgroep: professionals die vastlopen in de zorg.
Hoi Margreet,
Dank je wel voor jouw comment. Zijn er specifieke LinkedIn groepen waarin professionals in de zorg zich bevinden?
Als je je daarbij kan aansluiten, heb je gelijk een hele doelgroep in handbereik.
Succes, Ine