Of je nu online van een koude prospect een klant wilt maken…. Of face to face voor je potentiële klant zit en hem zover wilt krijgen met jou in zee te gaan.
In de basis doe je hetzelfde. Er zijn een aantal stappen die in beide processen terug komen.
Hier zijn 4 essentiële stappen die je moet volgen om van jouw koude prospect een klant te maken!
1) Voorkom harde verkoop
Klanten willen niet meer onder druk gezet worden om iets te kopen. Er is zoveel op de markt dat tijdsdruk alleen niet meer het argument is om iets te kopen. Er is gewoon te veel keuze. Als jij de koude prospect in een hoekje duwt en hem dwingt om nu, vandaag te beslissen, dan zal hij ook beslissen.
Maar meestal draait dit niet goed uit voor jou. Werk aan een lange termijn relatie. Dat is wat werkt.
Al eens visitekaartjes besteld bij Vistaprint? Als jouw bestelling is afgerond krijg je 10 minuten de tijd om er nog 250 extra te bestellen. En aan een gereduceerd tarief. Als ik ze echt nodig had gehad, had ik die bestelling wel gelijk gedaan. En mocht ik me toch laten verblinden door de superdeal, dan voel ik me achteraf te grazen genomen. Een win-win? Ik denk het niet, integendeel zelfs!
2) Zet de behoeften van de klant op de eerste plaats.
Hallo! Word eens wakker! Het gaat niet om jou. Ik weet dat je omzet wilt halen, wilt verkopen en geld wilt verdienen. Maar dat kan enkel als jij, jouw product een probleem oplost.
Dus in plaats van overal reclame te maken voor jouw product of dienst kan je beter focussen op het waarom. Waarom is het goed? Welke problemen lost het op? Waarom moet ik het kopen? En op welke manier zal jouw product mijn leven makkelijker maken?
Hoe je te weten komt wat zijn behoeften zijn? Vraag wat de klant nodig heeft!
3) Geef belangrijke zaken GRATIS weg
Voor een prospect iets van jou koopt moet je vertrouwen opbouwen. Laat hem jou leren kennen. Jij moet klaar staan om te helpen als er een probleem opduikt.
Geef gratis! Gratis stalen, testers, gratis aanbevelingen, gratis kennis, gratis nieuwsbrieven, gratis blogs/nieuwsbrieven waar de prospect iets aan heeft en iets van kan leren, verhalen van anderen, gratis bons voor een proef, gratis trainingen, extra kortingen. Als het maar iets is waar hij naar op zoek is. Maak de barrière om jou uit te proberen zo klein mogelijk.
Hoe je weet wat hij nodig heeft? Door te vragen natuurlijk!
Zo geef ik 4 hoofdstukken van mijn boek Topverkoper in 20 weken GRATIS weg. Klik hier om te kijken hoe ik dat doe.
Zo krijgen startende verkopers en ondernemers tweewekelijks gratis tips en tricks om beter te worden in verkopen, betere relaties met klanten op te bouwen. Zie onder om te kijken hoe ze zich kunnen inschrijven.
Ik deel GRATIS video´s met kennis en advies en feedback van deelnemers van mijn trainingen op YouTube. Klik hier voor mijn videokanaal.
En wat is het doel? Een lange termijn relatie opbouwen met de prospect/de lezer met als doel…. Als hij me nodig heeft, dat hij me weet te vinden. Vertrouwen in me heeft en mijn hulp inroept voor een training, een workshop of een online videocursus.
4) Focus op de voordelen van jouw product.
In plaats van tijd te spenderen aan het verkondigen van de eigenschappen van jouw product kan je me beter vertellen wat de voordelen voor mij zijn.
Als ik een training bij jou volg is de duur ervan, het wanneer/waar/hoe maar bijzaak. Ik wil weten hoe mijn leven zal zijn na de training. Hoe is mijn leven verandert? Waarin ben ik beter geworden? Wat ga jij me leren?
Als ik meer vrije tijd heb, minder hard moet werken, mijn leven makkelijker gaat, ik het geld en de tijd heb om op vakantie te gaan, ik meer tijd heb voor mijn familie, vrienden en hobby´s dan heb jij me mee. Dan schrijf ik vandaag nog in voor jouw training.
Dus mijn vraag voor jou… Wat kan jij GRATIS weggeven wat echt van waarde is voor jouw klant waardoor je vertrouwen opbouwt en aan een lange termijn relatie werkt? Laat jouw reactie achter in het reactieveld onderaan.
————————
Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel? Deel het met al je:
- Facebook-vrienden
- Twitter-volgers
- LinkedIn connecties
- en bloglezers…
————————
Volg mij op Twitter :@topverkopertips volgen
Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.
Hoi Ine,
Bedankt weer voor de tips!
Ik verzorg bloemdecoraties voor horecabedrijven. Bij het eerste kennismakingsgesprek neem ik altijd een mooi groot bloemstuk mee. Op deze manier ziet de prospect wat ik aflever. Dit bloemstuk laat ik ook bij de klant achter en mogen ze een week lang het product gratis uitproberen en de voordelen ervan zelf ondervinden. Na een week kom ik de bloemen weer ophalen en heb dus weer een mogelijkheid om de prospect te spreken.
Hoi Suzanne,
Heel graag gedaan. Dat is inderdaad dé manier. En echt helemaal ideaal dat je de week nadien opnieuw kan langsgaan en om feedback kan vragen.
Je doet het gratis dus je neemt ook elke barrière van mogelijke weerstand helemaal weg op die manier.
Heel veel succes nog!
Wat waardevol is, voor jou als ondernemer, is precies weten wat jou uniek maakt en waar je je focus moet leggen voor succes.
Wat ik kan weggeven, dat ontzettend waardevol is voor een ondernemer, is: een gratis analyse als ondernemer, die je exact laat zien hoe jij als ondernemer persoonlijk succesvol bent… En die je ook precies laat zien hoe jij als ondernemer nog veel succesvoller kunt worden.
Je krijgt dan een grafiek van jouw succesformule met een consult van 1 à 2 uur in Eindhoven die jou persoonlijk helder en precies laat zien hoe jij nog succesvoller kunt worden.
Hoi Ad, dank je wel voor jouw comment.
Krijg je veel reacties op deze gratis aanbieding? Op welke manier en aan wie verspreid je deze aanbieding?
Ik ben aankoopmakelaar en ga samen met de klanten op zoek naar hun droomhuis!
Daarbij kijk ik op de achtergrond naar juridische zaken als bestemmingsplannen, hoe is de grond m.b.t. mogelijke bodemverontreiniging? Is dit echt wat de klant voor ogen heeft? Ik coach de klant van A tot Z en regel bijvoorbeeld ook een bouwtechnische keuring om te zien of de woning wel goed onderhouden is en geen verborgen gebreken heeft. “Koper heeft onderzoeksplicht hierin”. Ik doe in overleg de onderhandelingen en hier komt dan ook het CADEAU voor de klant want ik ken de markt, weet wat de reële waarde is en heb geen emotionele binding met de woning dus zal ik de woning voor een zo laag mogelijke aankoopprijs voor je kunnen onderhandelen. Waardoor de klanten vaak 10 duizenden euro’s minder hoeven betalen. Lagere Hypotheek lasten dus blije kopers.
Ik doe dit voor particulieren en ben woningmakelaar speciaal voor:
Senioren Scheidende partijen en Starters.
Service een voorbeeld:
Ik geef presentaties over ouder worden in eigen huis. Voor ouderenbonden, gemeenten en bijvoorbeeld Alzheimercafés en netwerken. Na de presentatie geef ik deze belangstellenden als dank een zakje met wat lekkers, mijn visitekaartje en een waardebon voor een 1e gratis woonscan. Daarbij beoordeel ik of de woning geschikt is als ouderenhuisvesting. Als dit niet het geval is adviseer ik ze aanpassingen indien mogelijk. Of we kunnen op zoek naar andere woonruimte.
Ik bezit ervaringsdeskundigheid i.v.m. woning aanpassingen voor de senioren en ben zelf gescheiden. Ook heb ik ooit als starter mijn 1e droomhuis gekocht en ik kan me zeer goed inleven in deze drie doelgroepen, waardoor ik van mening ben dat ik ze veel beter kan adviseren omdat ik dit zelf ook heb meegemaakt.
Als ik met klanten een eerste gesprek heb is dit altijd kosteloos, ik vertel hen hoe ik te werk ga en wat ze kunnen verwachten.
Mensen die mij aanbevelen en wat tot een opdracht leidt, worden beloond voor deze lead dan wel met een mooie bos bloemen en een lekkere fles wijn of een bon voor het theater of bijvoorbeeld schoonheidsspecialiste.
Hoi Monique,
Jij hebt dus echt de ETR = Earn The Right, omdat je het zelf hebt gedaan/ meegemaakt waardoor nieuwe klanten jou vertrouwen en geloven en met je in zee willen gaan.
Veel Succes! Heb je nog een specifieke tip uit jouw business?