Toen ik 9 jaar geleden afstudeerde als Industrieel Ingenieur wist ik echt niets van het Sales vak af. Ik haatte het als een klant me een ´nee´ gaf. Afwijzing is nooit leuk, toch?
Ik haatte koude prospectie en wist absoluut niet hoe ik een klant telefonisch zover moest krijgen mij te willen ontvangen. En als je me toen had verteld over dé Mindset van een Topverkoper, dan had ik je verdwaasd aangekeken en gevraagd: “Huh, bestaat dat dan?”.
Tal van Sales en Persoonlijke Ontwikkelingscursussen later brachten me uiteindelijk waar ik wilde zijn. Ik bouwde een bedrijf van nul op tot een business met een omzet van 1,5 miljoen euro en een klantenkring van een 700 klanten.
Als ik toen wist wat ik nu weet, dan had het me veel jaren van ploeteren bespaard.
Ik heb voor jou dé 10 belangrijkste TIPS op een rijtje gezet. Dit zijn 10 dingen die jij als beginnende verkoper en/of ondernemer zeker moet weten als je beter wilt worden in verkopen.
Ik wou dat ik ze had geweten toen ik begon…
Jouw product komt altijd op de tweede plaats. Als de klant jou niet moet, dan koopt hij ook jouw product niet. Wist je dat, de beslissing om met jou in zee te gaan, genomen wordt in de eerste negentig seconden van jullie ontmoeting?
Je kan jezelf dus maar beter de vraag stellen…Houdt hij wel van me? En zoniet, wat moet ik veranderen zodat dat wel gebeurt?
2. Wees geïnteresseerd, niet interessant.
Ken je ook van die arrogante, opdringerige verkopers die het allemaal wel eens snel komen regelen? Die 45 minuten bezig zijn met het afratelen van hun verkoopspraatje zonder een seconde na te denken over wat de klant wil?
Vol van jezelf? Laat je ego buiten staan. Dat werkt niet!
3. LUISTER!
Luister dus naar je klant. Je wilt alles van hem weten. Hoe meer open vragen jij stelt, hoe meer je te weten komt. Maar vragen alleen is niet genoeg…. Luister ook!
4. Los problemen op
En als jouw klant met een probleem, een bezwaar of een klacht komt, laat het dan niet aanslepen. Los het op zodat het uit jouw systeem is. Onopgeloste problemen vreten energie.
5. Jouw team…
… is van levensbelang. Als je klein bent denk je dat je alles alleen moet doen. Maar als je echt succesvol wilt worden, realiseer jezelf dan dat je het niet alleen kan. Dat je hulp moet vragen en accepteren. Als je wilt groeien heb je een team nodig waar je op kan bouwen. Communicatie is de sleutel tot jouw succes. Gebrek aan communicatie doet falen.
6. Adviseer
Dring jouw mening nooit op maar geef de klant de keuze. Geef oplossingen waar hij uit kan kiezen. Iedereen wil de vrijheid om zijn of haar beslissingen te nemen. Jij kan hem adviseren wat volgens jou het beste is maar de eindbeslissing ligt bij de klant.
7. Hou contact met klanten.
En hoe vaak loopt het hier niet mis…
Je hebt de deal gesloten en dan… ren je snel weg… naar een volgend slachtoffer. Focus op bestaande klanten en stop met alleen maar nieuwe te zoeken. En als je op een bepaald moment 700 klanten hebt, zoek je versterking. Je zorgt dat een collega een deel van jouw klanten behartigt.
Het is zoveel makkelijker om te verkopen bij bestaande klanten. Ze kennen jou. Je hebt je al bewezen. Maar als je je niet laat zien dan lopen ze uiteindelijk weg.
8. Vraag wat je niet goed doet en verbeter het!
Vraag, vraag, vraag en stop nooit met vragen. Laat je klant meedenken! Vraag hem wat je goed doet en wat beter kan. En doe ook iets met zijn feedback.
Als jij jezelf voorbij loopt, eindig je oververmoeid en uitgeblust. Een klant wil happy people. Een klant koopt van happy people. Vermoeide verkopers hebben geen energie. Geen energie = geen omzet.
Money flows where energy goes…
10. Doe wat je graag doet!
En dit is misschien nog wel het belangrijkste punt. Als je de passie, de energie, de drive kwijt bent… dan moet je gaan kijken hoe dat gekomen is…
Je kan altijd op zoek naar een nieuw product, een nieuwe dienst, een nieuwe passie…
Waar ligt jouw passie? En is wat je vandaag doet nog altijd jouw passie?
Als het jouw passie is kost het je geen moeite om erover te praten. Dan kom je maar al te graag je bed uit…
————————
Mijn vraag voor jou… Welk van deze tien tips ga jij zeker toepassen? Laat jouw reactie achter in het reactieveld onderaan.
————————
Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel? Deel het met al je:
- Facebook-vrienden
- Twitter-volgers
- LinkedIn connecties
- en bloglezers…
————————
Volg mij op Twitter :@topverkopertips volgen
Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.
Hoi Ine,
Tip 8 is er zeker één die ik MOET gaan toepassen. Ik lever mijn product ( bloemen) netjes en op tijd bij mijn klanten af, maar vraag verder niet of er verbeter punten zijn aan mijn product. Vandaag mee beginnen dus.
Heb jij misschien een paar goede voorbeeld vragen die ik kan stellen?
Groetjes,
Suzanne
P.S. ik ben bezig met het lezen van je boek…GEWELDIG!
Hoi Suzanne,
Hierbij enkele vragen die ik altijd stel:
– Zijn er dingen die ik kan verbeteren?
– Zijn er dingen (aan mijn product/ dienst) die je graag anders zou zien?
En als je toch bezig bent, vraag dan ineens wat ze goed vinden.
Dit geeft jou argumenten om nieuwe klanten over de streep te trekken. Dit zijn echt pareltjes van referenties bovendien.
– Wat vind je goed aan mijn product/ dienst?
– Als je iets verbetert/ aangepast hebt nav een verbetertip van de klant, vraag dan of ze tevreden zijn van de aanpassing.
Ook altijd een interessante om te weten waar de concurrentie mee bezig is & wat ze goed doen.
– Wat vind je goed aan (het product/dienst van) de concurrent?
– Wat zijn de voor- en nadelen?
-> zo weet je wat belangrijk is voor de klant en kan je kijken of jij dingen anders moet gaan doen.
Veel succes, Suzanne en veel leesplezier!