Een vleugje Magie…

 

Er is al veel over geschreven. Je kunt tal van artikelen lezen over hoe belangrijk het is dat mensen jou geloven. Of tips hoe jij jouw geloofwaardigheid kan verhogen zodat klanten uiteindelijk met jou in zee willen gaan. Maar een wezenlijk onderdeel wordt vergeten. Wat is jouw ETR?

Toen ik dat vorige week vroeg tijdens een training aan ondernemers die hun non-fictie boek wilden leren schrijven kreeg ik alleen maar 3D-Covervragende blikken. Niemand die wist wat ik bedoelde.

ETR staat voor Earn The Right. Waarom mag jij doen wat je doet? Waarom heb jij het recht om jouw product of dienst te verkopen? Of een training te geven over net dat onderwerp? Heb jij er affiniteit mee? Heb jij het zelf meegemaakt? Heb jij de nodige ervaring en kennis opgedaan of zuig je het ter plekke uit je duim?

Dat is wat Earn The Right betekent. Heb jij het recht om het aan te prijzen? Als je een product verkoopt maar er niets over te vertellen hebt of helemaal niets weet dan heb je dus nul ETR.

Als jij een boek schrijft maar je hebt in de verste verte geen binding met het onderwerp dan val je door de mand. Want door dat schild prikt iedereen vroeg of laat.

Toen ik vier jaar geleden een training ging volgen om mijn eerste boek te schrijven vroeg de trainer me: “Ine, wat heb jij geleerd dat een ander/ de wereld zou kunnen helpen?” .

Ik moest er niet lang over nadenken. Hoe ik als Ingenieur Chemie was afgestuurd en met nul ervaring in Sales stapte. Tegen talloze muren aanliep. Klanten die me niet geloofden en me met een nee naar huis stuurden. Maar hoe ik was blijven doorgaan, tal van Salestrainingen en persoonlijke ontwikkeling cursussen ging volgen om mezelf te verbeteren. Waardoor ik op acht jaar tijd van niets opklom naar een topverkoper. We bouwden de Benelux vestiging uit van 7 naar 35 mensen met een omzet voor België van nul tot anderhalf miljoen euro. En dat is toch wel wat…

Dus als ik nu voor een groep van ondernemers sta en mijn verhaal vertel. Hen leer wat ik geleerd heb. De stappen uitleg om ervoor te zorgen dat een klant met jou in zee gaat, dan weet ik waarover ik spreek. Want ik heb het zelf meegemaakt. ETR moet je verdienen door wat er in het verleden gebeurd is. Door de talloze keren dat je bent gevallen maar ook terug bent opgestaan. Geleerd hebt, sterker bent geworden. Als ondernemer en verkoper weet je wel wat ik bedoel! Het gaat niet altijd over een leien dakje.

Toen ik vorige week voor een groep van ondernemers uitlegde wat ze moesten doen om van A tot Z hun boek te schrijven en in de wereld te zetten, was daar opnieuw de vraag. Wat is jouw ETR? Mag ik iemand uitleggen hoe je dat moet doen? Niet als je het zelf nooit gedaan hebt! Dat was ook mijn antwoord op de vraag, waarom leer je ons geen roman schrijven? Simpel. Omdat ik heel dat proces nog niet heb doorlopen. Ik leer dus niets wat ik zelf niet heb geleerd. Als je dan een vraag krijgt lul je toch maar wat en daar heeft niemand iets aan.

Maar een non-fictie boek schrijven heb ik al een aantal keer gedaan. Vier keer om precies te zijn. Dus ik weet wel wat je moet doen om succes te bereiken en vooral ook wat je niet moet doen. Er is een groot verschil tussen een fictie boek of een non-fictie boek schrijven!

En nog een andere over ETR… Een boek schrijven over simpelweg gelukkig zijn maakt mij niet de expert in het Gelukkig Zijn! Een vriendin zei me een tijd geleden: “Ine, ik geloof je niet!”Simpelweg gelukkig zijn!

Ik geloof niet dat jij simpelweg gelukkig bent. Ik kon er toen geen antwoord op geven. Maar toen ik twee maanden geleden met mijn grafisch ontwerper samen zat voor het ontwerp van de cover, werd al snel duidelijk dat het geen handboek was naar simpelweg gelukkig zijn. Ik ben verre van de expert in even snel het geluk vinden.

Maar simpelweg gelukkig zijn gaat daar ook niet over. De vraag van die vriendin heeft me toen tot nadenken gestemd. Het boek focust op mensen die zich net niet zo goed voelen, in een dipje zitten, een depressie of gewoon een moeilijke periode doormaken. Iedereen voelt zich van tijd tot tijd soms gewoon even niet zo goed. Het is dan dat Simpelweg gelukkig zijn jou kan helpen! Ik verkondig niet dat ik altijd super gelukkig ben. Ik heb het boek geschreven toen ik het zelf moeilijk had. Net toen kwam ik een bucket list tegen op mijn computer van 101 dingen die ik zeker zou willen doen. En voor elk punt schreef ik een kortverhaal, alsof ik het op dat moment aan het doen was.

De boost die me dat gaf, was in geen woorden te beschrijven. Tijdens het schrijven was ik in een andere wereld. Ik was het op dat moment aan het doen. En dat was het gevoel van simpelweg gelukkig zijn! Toen ik het boek aan een vriendin liet lezen zei ze dat het ook anderen kon helpen en dat ik het echt in de wereld moest zetten! Dat is waarom het boek er is gekomen, in boekvorm dan. Om anderen te inspireren en te raken. Hen op weg te helpen naar simpelweg gelukkig zijn. Want het ligt vaak in kleine dingen. En ik wil de lezer uitdagen om zijn fortuinen te herontdekken en werk te gaan maken van datgene wat hij al altijd heeft willen doen. Ik ben dus niet de expert. Ik beweer niet dat ik elke dag happy flappy uit mijn bed spring. Want dat is niet. Maar in het schrijven, in mijn verhalen, kan ik die vibe, die energie wel vinden. Het is alsof je naar een andere tijd wordt geprojecteerd. En als ik de verhalen nu terug lees, stemt het tot nadenken. En wordt ik ook zelf geconfronteerd met mijn dromen… Opnieuw…

 

 Meer lezen over Simpelweg gelukkig zijn? Klik hier!

————————

Nu mijn vraag aan jou… Wat is Jouw ETR? Waarom zou een klant jou geloven? Geloof jij jezelf?Ik hoor jouw reactie graag in het reactieveld onderaan.

Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel? Deel het met al je:

    • Facebook-vrienden
    • Twitter-volgers
    • LinkedIn connecties
    • en bloglezers…

————————

Volg mij op Twitter :

Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.

View Ine Van Hofstraeten's profile on LinkedIn

, ,

No comments yet.

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes