5 Tips om jouw ideale doelgroep te vinden

‘Wat heb je in je gamma en wie kan er baat bij hebben?´ Dat is de vraag die jij moet stellen voor je begint. Je kunt je beter focussen op één doelgroep en daar de specialist in worden dan op duizend afzonderlijke mensen die niets met elkaar gemeen hebben.

Maar hoe begin je daar nu aan? Hoe kom je erachter wie jouw doelgroep is? Hier volgen de 5 TIPS waarmee je direct aan de slag kan…

 

 VIJF TIPS OM EEN DOELGROEP TE VINDEN:

 

1.  Zoek een bestaande doelgroep bij een ander bedrijf

 Bestudeer goeddraaiende bedrijven en kies hun doelgroep

Zoek bedrijven die een doelgroep hebben die bij jou aansluit. Kijk naar bedrijven die hetzelfde doen of in jouw verlengde liggen en die iets te bieden hebben. Neem een bestaande doelgroep als je er zelf niet uit geraakt.  Verdoe je tijd niet met doelgroepen die jou niet nodig hebben want jouw tijd is kostbaar.

 

2. Durf een doelgroep te kiezen

 Jouw doelgroep moet jou kunnen vinden

Uit schrik niet iedereen te bereiken durven bedrijven en verkopers geen doelgroep te kiezen. Maar als je ergens voor staat weten klanten jou te vinden. Maak duidelijk wat je doet, voor wie je het doet en op wie jij je wilt richten.

Als je geen doelgroep durft te kiezen zal je zeggen: “Ik doe het voor iedereen.” Ik doe het voor elke man of vrouw in de straat. Mensen voelen zich niet aangesproken. Want als je je richt op iedereen dan voelt niemand zich speciaal.

Ik volg liever een opleiding bij de expert, die zich richt op startende verkopers dan bij iemand die een salestraining maakt voor iedereen. Ik wil me speciaal voelen. Specialiseer jezelf dus.

 

3.  Vraag het je omgeving

 Brainstormen is dé tool als je het zelf niet weet

Meer mensen creëren meer ideeën. Vraag aan je vrienden wie er voordeel heeft bij jouw product. Leg uit wat je doet en waarom je het doet en vraag hen hun idee. Brainstormen is effectief om er achter te komen wie jouw doelgroep is.  Sessies van vijf minuten leveren een schat aan informatie. Schrijf alle ideeën op en interpreteer ze pas later.

 

4. Bepaal één ijkpersoon

Het vraagt heel wat moed om het te doen maar als je geen doelgroep kan bepalen richt dan al je aandacht op één persoon. Vraag naar zijn doelen, wensen en dromen en creëer vervolgens een product dat hij kan gebruiken en dat hem kan dienen om zijn doelen te bereiken. Anderen zullen zich automatisch aangesproken voelen tot wat jij te bieden hebt.

Een te specifiek product kan geen hele bevolking dienen

Soms is het niet mogelijk om één doelgroep te bepalen omdat je product te specifiek is. Als je iets aanbiedt dat enkel geschikt is voor de koning dan zal je er geen hele bevolking mee kunnen dienen. Maar als je iets biedt dat in jouw perspectief alleen geschikt is voor de koning zullen andere mensen denken, hé , dat wil ik ook. Dit privilege wil ik ook. Wat moet ik doen om tot deze elitegroep te behoren. Klanten zullen naar jou komen om te vragen wat ze moeten doen om in het plaatje te passen.

 

 5. Visualiseer je doelgroep

Een visionboard als ´highway to heaven´

´Sluit je doelgroep wel aan bij je product? Klopt het beeld dat je van hen hebt?´ Een ideale manier om dat in kaart te brengen is het maken van een visionboard. Breng wat in je hoofd zit over op een visueel bord want wat in je hoofd zit ben je morgen alweer kwijt. Wat op papier staat onthoud je veel beter. Het helpt je te focussen op waar je naartoe wilt, wat je wilt doen en voor wie. Je kunt je product aanpassen aan je doelgroep als blijkt dat je iets ontworpen hebt dat niet in lijn ligt met hun doelen. Je maakt een overzicht met daarop alle kenmerken van je doelgroep. Zoek foto’s die te maken hebben met hun hobby’s, hun doelen en met hoe ze denken. Breng alles wat je van hen weet in kaart. Zo kom je er snel achter of jij kunt bieden wat zij zoeken.

Wat heb jij gedaan om jouw doelgroep te vinden? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Deel deze informatie op Facebook, LinkedIn of Twitter.. als je dit artikel inspirerend vond zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Op jouw succes!

Ine

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes