7 redenen waarom klanten afscheid nemen!

stop-saying-i-cant-you-can-you-just-chose-not-to

De meeste verkopers en ondernemers denken dat klanten vertrekken omdat ze te duur zijn. Maar prijs is zelden een issue als je goed scoort op de zes andere eisen van je klant. Geen idee wat ze zijn? Hier zijn 7 redenen waarom klanten voor jou kiezen… of afscheid nemen als je er niet aan voldoet.

 

1) Gebrek aan aandacht

Wil niet iedereen het gevoel hebben belangrijk te zijn? Als je alleen maar gaat voor een eerste order en voor de rest niets meer van je laat horen dan kan je er zeker van zijn dat hij vroeg of laat vertrekt. Je moet hem het gevoel geven belangrijk te zijn. Je moet je gezicht van tijd tot tijd laten zien. En als dat niet kan, laat je dan horen.

 

2) Gebrek aan initiatief

Als verkoper en ondernemer moet jij het voortouw nemen. Nu is niet het moment om te wachten tot er iets uit de lucht valt. Je moet initiatief tonen, dan creëer je kansen.

 

3) Niet aan afspraken houdenpromise

Als je iets belooft kom je beloftes dan ook na. Als je iets niet weet en je zegt erop terug te komen, doe dat dan ook.

Als je een afspraak maakt zorg dan dat je op tijd bent. Te laat komen kan eens gebeuren maar als het een gewoonte wordt is het tijd om er iets aan te doen!

 

4) Gebrek aan deskundigheid

Als beginnende verkoper en/of ondernemer kan het je soms aan expertise ontbreken. Als je iets niet weet, zoek het dan eerst op. Kom erop terug maar ga geen dingen lopen verzinnen. Als je klant echter het gevoel heeft dat hij niet op je kan bouwen dan zal hij in zee gaan met iemand die wel een ruggengraat heeft. Klanten willen bijleren.

 

5) Gebrek aan meedenkenchallenge

Als de klant met een probleem zit, laat hem dan niet aan zijn lot over. Een klant zal een oplossing willen en als een ander meedenkt en jij niet, dan zal hij voor de ander kiezen.

 

6) Het niet goed oplossen van klachten

Komt er iemand met een probleem dan is het jouw taak het zo snel en goed mogelijk op te lossen. Alles begint met luisteren naar het probleem. En heel vaak lost luisteren al heel veel op. Probeer altijd met een oplossing te komen. Laat het niet aanslepen. Een ontevreden klant vertelt het door. En dat is het laatste wat je wilt.

 

7) De prijs

Prijs is zelden een doorslaggevend argument om te vertrekken. Maar als je slecht scoort op de eerste zes dan zal je klant moeilijk doen en discussiëren over prijs.

Een gouden tip! Als je succes wilt boeken moet je vooral bezig zijn met de klant. Focus op de klant en niet alleen op de organisatie.

———————

Voor je gaat heb ik nog een vraag voor jou. Heb jij al eens een klant verloren en weet je waardoor het kwam? Laat jouw reactie achter in het reactieveld onderaan.

Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel?
Deel het met al je:

  • Facebook-vrienden
  • Twitter-volgers
  • LinkedIn connecties
  • en bloglezers…

————————

Je kan de eerste vier hoofdstukken van mijn boek Topverkoper in 20 weken GRATIS lezen!

3D-CoverSchrijf je in via:
http://topverkopertips.be/boek-topverkoper-in-20-weken/

———————————

Volg mij op Twitter :

Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.

View Ine Van Hofstraeten's profile on LinkedIn

, , , ,

2 Responses to 7 redenen waarom klanten afscheid nemen!

  1. Danka Husken-Smit maart 26, 2014 at 1:29 pm #

    Interessant en doeltreffend artikel, waar ik wel weer iets mee kan! Ik ga het bestuderen en toepassen, want zonder het zelf aan te gaan of te ‘implementeren’ zoals Nisandeh altijd zegt, heb je nog niets bereikt.

    • Ine maart 28, 2014 at 10:23 am #

      Hoi Danka,

      Dank je wel voor comment.
      Met welke van de 7 tips ga je als eerste aan de slag?

      groet,Ine

Geef een antwoord

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Powered by WishList Member - Membership Software