Geef nooit korting!

Vorige weken kon je al lezen welke stappen ik gevolgd heb om een bedrijf op te bouwen met een omzet van anderhalf miljoen euro.

Mocht je de vorige stappen gemist hebben dan kan je ze nu lezen.

Deel 1: Hoe je een bedrijf opbouwt met een omzet van 1,5 miljoen euro!

Deel 2: Hoe jij elke concurrent ver achter je laat!

Deel 3: 4 gouden regels om die anderhalf miljoen euro omzet te halen!

Deel 4: Laat jezelf zien!

Deel 5: Een onweerstaanbaar aanbod waarop geen enkele klant nee kan zeggen!

Deel 6: 10 dingen die je moet doen als je wilt dat je klant van jou koopt!

Hier is deel 7….

Succes! Ine

——————————–

Geef nooit korting!

Solden van 30% op mijn producten of service? Daar heb ik nooit aan mee gedaan! Niet salesomdat ik het niet kon maar omdat ik mezelf wou beschermen. Ik geef nooit (of echt zelden) een offerte met een totale korting van 30%. Wat ik wel doe is er iets gratis bij geven. En eigenlijk komt dat op hetzelfde neer. Alleen voor de klant is er iets gratis bij krijgen vaak veel interessanter.

Doe de volgende berekening maar. Als je een marge heb van 50% en je geeft 10% korting op je product dan heb je nog maar 40% marge over. Een product van 1000€ levert je nu nog maar 400€ winst op in plaats van 500€. Geef je hem nu een product van 100€ gratis dan kost het jou maar 50€. Dezelfde marge van 50%, snap je?

Voor de klant lijkt het hetzelfde maar jij spaart 50€ uit! Slim? En of! Je omzet verhoogt maar veel belangrijker… Je winst ook!

Geef iets gratis.

Ik zeg dus niet dat je geen moeite zal moeten doen om klanten voor jou te winnen. Ja, je zal dingen gratis moeten geven. In uitzonderlijke gevallen geef ook ik een korting. Maar dan vooral omdat ik een offerte van de concurrent zie en het barsten of buigen is.

Als je iets gratis geeft, geef dan iets waar de klant wat aan heeft. Een accesoire, een extra opleiding,… Weet je niet wat? Vraag het hem dan! Klant, wat heb je nodig? Waar kan ik jou een plezier mee doen?

Eén keer? Nooit meer!

Wat vooral het probleem is, is dat klanten verwachten dat je het morgen ook geeft. Zeg nu zelf, je geeft vandaag 30% korting maar morgen niet meer? Als je klant het vandaag krijgt, wil hij het morgen ook.

En als hij het niet krijgt gaat hij freestuffgewoon naar de concurrent. Je wilt niet in een prijzenoorlog verzeild geraken want uiteindelijk verlies je dat toch.

Wat ik altijd deed? Demotoestellen aan een goedkoper tarief aanbieden. En dat deed ik twee keer per jaar. En zelfs bij klanten die twijfelden en die ik over de streep kon trekken op die manier.

En nee, het hoeft niet echt te zijn… Als de demotoestellen op zijn, dan ga je gewoon verder met het aanbieden van nieuwe toestellen. Maar je zegt duidelijk dat het voor een beperkte periode is, zolang de voorraad strekt… Snap je?

Je roept ´de eenmalige aanbieding´ in het leven.

Ook slim? Geef een pakket aan producten of diensten aan een speciale prijs. Maar geef geen vast % korting want dan snij je in je eigen vel!

————————

Mijn vraag voor jou… Wat doe jij… Korting of geen korting? Ik hoor jouw reactie graag in het reactieveld onderaan dit artikel.

————————

Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel? Deel het met al je:

    • Facebook-vrienden
    • Twitter-volgers
    • LinkedIn connecties
    • en bloglezers…

————————

Volg mij op Twitter :

Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.

View Ine Van Hofstraeten's profile on LinkedIn

,

No comments yet.

Geef een antwoord

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Powered by WishList Member - Membership Software