Ik heb een fout gemaakt!

Vorige weken kon je al lezen welke stappen ik gevolgd heb om een bedrijf op te bouwen met een omzet van anderhalf miljoen euro.

Mocht je de vorige stappen gemist hebben dan kan je ze nu lezen.

Deel 1: Hoe je een bedrijf opbouwt met een omzet van 1,5 miljoen euro!

Deel 2: Hoe jij elke concurrent ver achter je laat!

Deel 3: 4 gouden regels om die anderhalf miljoen euro omzet te halen!

Deel 4: Laat jezelf zien!

Deel 5: Een onweerstaanbaar aanbod waarop geen enkele klant nee kan zeggen!

Deel 6: 10 dingen die je moet doen als je wilt dat je klant van jou koopt!

Deel 7: Geef nooit korting!

Hier is deel 8….

Succes! Ine

——————————–

 

Ik heb een fout gemaakt!

Nee, ik heb zeker niet alles juist gedaan. In tegendeel zelfs! Ik heb veel fouten gemaakt. mistakeMaar je kan er maar van leren, toch?

Als je op acht jaar een firma opbouwt van 0 naar een omzet van 1,5 miljoen euro dan doe je iets goed. Maar dan zijn er ongetwijfeld ook dingen die beter kunnen.

Zeven jaar geleden startte ik alleen. Na zes maanden kwam er een technieker bij. We waren beste maatjes, een tandem. Voor ons geen nine-to-five. Als een klant ons ´s avonds nodig had om 23u of zondag om 7u. We stonden altijd klaar. We waren continu bereikbaar en we sprongen in onze auto als het nodig was.

Of dat verkeerd was? Tot op de dag van vandaag denk ik dat het de enige manier is om jezelf te onderscheiden en echt succes te boeken. Meer doen dan de concurrent. En de klant echt en oprecht het gevoel geven dat hij belangrijk is.

Alleen liepen wij onszelf voorbij. Je hebt maar 24 uur in een dag en als je snel groeit kan je het op een bepaald moment niet meer aan met twee. Of je zorgt dat je op tijd versterking krijgt of je gaat eraan ten onder. Ons probleem? Doseren, doseren, doseren!

Als je klein bent doe je alles alleen. Onze Benelux vestiging groeide op 8 jaar tijd uit van 7 naar 35 personen. Op het begin ben je een manusje van alles. Je maakt offertes, doet de administratie, belt openstaande facturen na en je probeert al je klanten zo goed en zo snel mogelijk te behartigen.

Maar wat je eigenlijk doet? Je rent en je blijft rennen! En dan komt er een moment waarop je hen niet meer wekelijks, maandelijks of zelfs jaarlijks kan bezoeken omdat je met een klantenportefeuille van 700 klanten zit. En ik? Ik bleef maar rennen omdat mijn klanten het allerbelangrijkste waren. Ik wou vooral hen tevreden houden. Maar ik was zo gefocust op de klant dat ik niet wou zien dat het tijd was om te beginnen communiceren met het team achter me. Dat ook zij nood hadden aan ´de Ine´ die de klant zag. Mijn probleem? Tijd! Ik moest kiezen tussen de externe klant en de interne klant. En ik koos de externe klant…

Op de eerste dag heb je 1 persoon om mee te communiceren en als dat je beste maatje is dan is communiceren kinderspel. Maar als dat ineens groeit naar een team van 35 mensen met verschillende karakters dan wordt communiceren ineens een pak moeilijker.

Ik weet niet hoe dat bij jou zit? Maar ondernemers zijn vaak perfectionisten. Als je het zelf doet weet je zeker dat het goed gedaan is. En klanten uit handen geven, taken delegeren, de controle loslaten, een nieuwe verkoper of secretaresse in dienst nemen? Dat vond ik best moeilijk. Ik wou alles alleen blijven doen. Alleen ging dat niet. Ik was bang voor verandering. Ik leefde op een eiland waarin ik dacht dat ik het wel zou redden.

Niet dus!

Ik heb een fout gemaakt omdat ik het allemaal alleen wou doen. En ja, ik heb iets moois ideaopgebouwd. Een omzet om U tegen te zeggen. Maar als interne relaties beginnen te verzuren dan is het tijd om te gaan. Sommige dingen zijn dan niet meer recht te trekken. Dan is het tijd om te leren van de fouten die je hebt gemaakt, afscheid te nemen en met een schone lei te beginnen.

Mijn belangrijkste les die ik geleerd heb? Je kan het niet alleen! Ook al zou je het wel willen. Neem niet teveel hooi op je vork. Vraag anderen om hulp en laat weten waar je mee bezig bent.

Ik was vogelvrij om het op mijn manier te doen en als er dan plots een autoriteit boven je komt te staan dan moet je buigen of barsten. Ik huiverde bij het idee van verantwoording moeten afleggen. Ik ging al jaren mijn weg, deed het op mijn manier. En ja, ik zag het vanuit mijn perspectief. Terwijl anderen mij misschien gewoon maar wilden helpen en interesse hadden in wat ik deed.

De klok terug draaien? Nee, ik heb geen spijt van de nieuwe richting die ik ben ingeslagen. Ik heb er enorm uit geleerd. Mijn keuzes waren met wat ik toen wist en wie ik toen was, de juiste. Ik zou het direct opnieuw doen. En dat is waar ik nu mee bezig ben. Alleen neem ik de lessen met me mee.

Want een firma uit de grond stampen en opbouwen uit het niets…

Man (en vrouw) :-), er is gewoon niets leukers dan dat. Jezelf en je bedrijf zien groeien… Doen wat je graag doet… Fantastisch!

————————

Mijn vraag voor jou… Welke fout is voor jou een levensles geweest? Ik hoor jouw reactie graag in het reactieveld onderaan dit artikel.

————————

Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel? Deel het met al je:

    • Facebook-vrienden
    • Twitter-volgers
    • LinkedIn connecties
    • en bloglezers…

————————

Volg mij op Twitter :

Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.

View Ine Van Hofstraeten's profile on LinkedIn

,

No comments yet.

Geef een antwoord

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Powered by WishList Member - Membership Software