Wat doe je als je klant niet weet wat hij wil?

 

Is het jou al ooit overkomen? Je zit voor de klant en je hebt jouw verhaal klaar maar dan besef je dat hij eigenlijk niet weet wat hij wilt.

Daar sta je dan. Je staat met je rug tegen de muur.

Tijd voor actie! Hoe kom je zover dat hij toch voor jou kiest?

 ———————-

Stel jezelf in zijn plaats en denk na i-wantover wat belangrijk zou kunnen zijn voor hem. Som je sterke punten op, vertel hem wat jij voor hem kan betekenen en vraag of dat belangrijk is.

 

Verplaats je in zijn denkwereld

Vaak klappen mensen dicht als ze niet weten wat ze willen. Dan moet jij met antwoorden komen. Geef altijd verschillende mogelijkheden.

Maak een lijst met al jouw voordelen en argumenten. Je vormt ze om in vragen en je gaat de lijst één voor één af. Waar je een ‘ja’ op krijgt onthoud je. Vorm deze vragen terug om in argumenten en gebruik ze bij het voorstellen van jouw product.

Je legt de focus op zijn antwoorden want dat zijn zijn behoeften. Als iemand niet weet wat hij wil kan dat leiden tot frustratie. Maar door vragen te stellen kom je er samen achter wat hij wil. Je wordt zijn reispartner en je laat hem de wegen zien die jullie samen kunnen bewandelen.

 

Objectief zijn heeft alleen maar voordelen

Door jezelf in zijn plaats te stellen zie je de wereld obhectiefdoor zijn ogen. Vaak zit je vast in bepaalde patronen en ben je niet meer objectief.

Op het einde van het gesprek moet duidelijk zijn wat hij wil. Een topverkoper haalt er alles uit door de goede vragen te stellen.

Aandachtig zijn en luisteren is het begin van alle wijsheid. Je wilt weten wat hij nodig heeft. Jij bent een brug tussen hem en zijn doelen. Als je aandachtig bent en kijkt naar zijn lichaamshouding hoor je wat hij niet zegt.

 

Echt aanwezig zijn

Als je zoekt naar de behoeften van je klant moet je aanwezig zijn. Zorg dat je echt presentaanwezig bent. Niet alleen met je hoofd maar ook met je lijf. Wat jij uitstraalt wordt ontvangen en komt terug.

Maak een lijst met alle vragen die jij wilt stellen want je wilt weten of je aan zijn behoeften kan voldoen. En soms kan dat niet. Hoe sneller je dat weet hoe minder tijd jij verspilt. Stel je vragen, stel er veel en stel ze duidelijk zodat je geen misverstanden en valse verwachtingen creëert.

 

We zijn allemaal vol van onszelf

Iedereen praat graag over zichzelf. We vertellen het aan iedereen die het wil horen. Maar als je wilt dat mensen met je praten, bij jou willen zijn en met jou willen samenwerken dan moet je stoppen met praten over jezelf.Ego

Praat met hem over hem. Zoek naar wat hij nodig heeft zodat jij hem van doelgericht advies kan voorzien. Als je geen oplossing hebt, dan weet je op dat moment wat je moet doen: ‘zoeken naar iets anders of hem doorverwijzen naar iemand anders’.

Zoek naar wat hij nodig heeft en niet naar wat jij nodig hebt want dat weet je al. Jij wilt omzet vergaren, een nieuwe klant winnen, jezelf belangrijk vinden en gehoord worden. Zet je ego opzij en laat dat van je klant spreken. Hij is het allerbelangrijkste.

————————-

Waar loop jij tegen aan in een verkoopsgesprek? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Wil je deze blog delen op Facebook, LinkedIn of Twitter… zodat ook anderen hun weg vinden naar www.topverkopertips.be?

Mijn boek al gelezen? Doe het nu! Volg mij op Twitter :

 

Stap uit je comfortzone!
Ine

, , , ,

No comments yet.

Geef een antwoord

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Powered by WishList Member - Membership Software