Weet jij wie er voor je zit?


 

Het verhaal van Johan

Een week geleden stond mijn wereld even op zijn grondvesten te daveren toen ik het volgende nieuws hoorde. De secretaresse van één van mijn allereerste klanten verteldeduifme dat we de facturen in de toekomst naar haar moesten sturen. Toen ik vroeg waarom, werd het even stil aan de andere kant van de lijn. Johan had zelfmoord gepleegd. Hij had zich drie maanden geleden in de kazerne opgehangen.

Ik was sprakeloos. Mijn adem stokte in mijn keel. Ik had hem al zeker een jaar niet meer gesproken. Ik wist niet hoe zoiets zover was kunnen komen. Waarom hij dat had gedaan? Ik zag alleen maar de goedlachse Johan. De man die me hielp om door te dringen bij andere korpsen. Hij was één van mijn ambassadeurs en had me altijd geholpen als ik vragen had. En ik stond aan de grond genageld toen ik het nieuws hoorde.

Toen ik de telefoon ophing, bladerde ik door mijn contactenlijst en daar stond hij: “Johan brandweer”. Maar hij was er dus niet meer. Verdorie toch. En pas drie maanden na datum kom ik dat te weten.

 

Wie zit er voor jou?

Vandaag, een week later, spookt het nog door mijn hoofd. Ik besef dat ik nog bij geen 10% van mijn klanten weet wat er schuil gaat achter de persoon die zo vaak voor me zit. Ik bel met hem over bestellingen en opleidingen maar weet niet wat hem drijft. Ik ken zijn passies niet. Ik ken niets van zijn problemen, angsten en teleurstellingen.

Ik weet vaak zelfs niet of hij getrouwd is of kinderen heeft. Ik weet niet wat zijn dromen zijn. Ik weet niet waar hij goed in is of waar hij in faalt. En ik weet het simpelweg niet omdat ik het nooit gevraagd heb.

 

1001 redenen om het niet te doen

Ik kan redenen genoeg verzinnen waarom ik het niet vraag. Omdat ik geen tijd heb. Omdat hij het misschien niet wilt vertellen. Omdat ik dan een té persoonlijke toer opga en hij dat misschien niet gepast vindt. Vragen naar iemands dromen, talenten, angsten en teleurstellingen is té persoonlijk. Dat doe je niet, en al zeker niet bij klanten?! Toch?

Maar wat als ik nu eens totaal verkeerd ben. Misschien is dat wat ik net wel zou moeten doen… Misschien moet ik wat minder bezig zijn met het oplossen van interne problemen met collega’s en het zorgen maken of ik mijn omzetcijfer dit jaar wel ga halen. Misschien moet ik gewoon eens vragen wat iemand drijft. En voorbij gaan aan het masker dat iemand bewust of onbewust draagt om de pijn niet te laten zien. Misschien moet ik wat meer aandacht hebben voor die ander die voor me zit.

 

Luisteren is vaak genoeg

Ik ben geen psycholoog. Ik kan problemen niet oplossen. Ik heb geen pasklaar aandachtantwoord als er iets niet gaat zoals het zou moeten. Maar ik kan wel luisteren en ik kan wel de juiste vragen stellen. Vragen die doen nadenken over jezelf, de weg die je opgaat en die je eigenlijk zou willen opgaan. Ik kan wel gewoon aandacht hebben voor wat er speelt.

 

Niemand is onvervangbaar

Dit telefoontje maakte me bewust van het feit dat iemand morgen gewoon vervangen wordt. Zonder veel boeh of bah. Mijn job kan morgen gewoon door een ander worden uitgevoerd. Er kunnen gemakkelijk drie maanden overgaan vooraleer mijn klanten beseffen dat ik er niet meer ben.

Het stemt tot nadenken. Iemand wordt voor de buitenwereld gewoon vervangen. Niemand die er om maalt. Als het werk maar gedaan wordt en de facturen maar betaald worden op het einde van de maand.

 

Doen wat jou gelukkig maakt

Ik vind het moeilijk te vatten allemaal. Het drukt me met de neus op de feiten. Dat ik vooral moet doen wat mij gelukkig maakt. Dat er niets is wat me moet tegenhouden om morgen misschien een andere weg op te gaan. Te gaan zoeken naar dat talent wat echt mijn passie is. Dat te gaan leven. Te doen wat ik leuk vindt. En anderen te stimuleren hetzelfde te doen. Al is het maar door er gewoon over te schrijven. Een klein vuurtje aan te steken en de rook zich te laten verspreiden.

 

Pretlichtjes

Als het een les mag zijn…eyes

Laat ons wat we doen, met iets meer aandacht doen. Met iets meer plezier. Laat ons eens gaan kijken of wat we doen echt bij ons past. En als het antwoord nee is, laat ons dan een andere weg inslaan. Stapje voor stapje.

Laat ons volgende keer even bewust zijn van de klant, de persoon, de vriend, de kennis of de partner die voor ons zit. En vragen wat hem drijft. Vragen naar zijn dromen, angsten en teleurstellingen. Vraag naar zijn talenten.

En als je als antwoord krijgt, dat hij dat niet heeft, dan moet jij de persoon zijn die hem erop wijst dat die er wel zijn. Iedereen heeft altijd een talent, iets waar hij goed in is. Het maakt de wereld gewoon zoveel mooier als je die flikkerende lichtjes in iemands ogen plots ziet verschijnen. Soms is dat waar het leven om draait.

 Rust zacht, Johan…


————————

Wat is jouw ultieme droom? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Wil je deze tips doorsturen naar je:

  • Facebook-vrienden
  • Twitter-volgers
  • LinkedIn connecties
  • en bloglezers..

 

Mijn boek al gelezen? Doe het nu! Volg mij op Twitter :

 

Kijk verder dan je neus lang is!
Ine

, , ,

No comments yet.

Geef een antwoord

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Powered by WishList Member - Membership Software