10 Dingen die elke klant wil dat jij weet!

 

1) Luister naar jouw klant

Gebruik de HEK®-methode en geef hem wat hij wil.what
HEK: herken, erken en ken de behoeften van je klant. Je kan een behoefte herkennen, maar zolang je ze niet kent en niet erkent, ben je geen stap verder.

Als iemand goed werk levert, maar jij hem er geen erkenning voor geeft, krijg je ongemotiveerde mensen. De kans dat hij in de toekomst slechter zal presteren is groot. Iedereen doet iets voor iets en vaak draait dat niet om geld.

 

2) Geef wat ze willen

Als je weet wat ze willen, zorg er dan voor. Als je het niet hebt, ontwikkel je het. Steek je tijd in het verbeteren van het product, tot het voldoet aan hun wensen en behoeften.

Als ze een andere service willen en dat ligt in jouw mogelijkheden, dan optimaliseer je die. Als je niet weet wat ze willen, dan weet je ook niet waar te beginnen. Je weet pas wat ze willen als je het hen vraagt. Anders modder je maar wat aan en kom je nergens uit.

 

3) Geef meer waarde voor hun geld

Tevreden klanten zullen veel sneller iets kopen dan ontevreden klanten. Enthousiaste klanten verwijzen je door. Geef je klanten meer dan waar ze om vragen.

Als je bij de ene slager meer krijgt dan waar je voor moet betalen en de slager verderop geeft exact wat je betaalt, naar wie ga jij dan de volgende keer?

Door de lat hoog te leggen, maak je het je concurrenten lastiger. Jouw doel is klanten super enthousiast te krijgen over jou en je service. Je wilt een indruk nalaten die ze nooit meer vergeten.

 

4) Neem ze serieus

Stoute kinderen die om snoep smeken, negeer je of je geeft hen wat ze willen om er vanaf te zijn. Jouw klanten zijn misschien stoute kinderen die heel hard roepen om gehoord te worden, maar je kunt ze beter serieus nemen als ze afkomen met bezwaren en klachten.

Het zijn klanten en geen kinderen. Als ze met vragen, eisen en wensen komen die ieders verbeelding te boven gaan, doe je al het mogelijke om hen te geven wat ze willen.

 

5) Weet waarover je praat

Buitenlopen bij je klant en een stukje informatie achterlaten: dat is jouw doel. Klanten willen zaken doen met de expert in de branche. We willen graag slimmer zijn dan expertanderen. Als jij een manier weet te vinden om op een gelijkwaardige manier informatie te delen, dan ken je het geheim.

We leven in een wereld waar de een de ander wil overtroeven. Maar wat ben je ermee om alles voor jezelf te houden? Ik wil in de buurt zijn van mensen die me iets kunnen bijleren.

 

6) Reageer snel

Klanten weken laten wachten is onprofessioneel. Mensen bellen omdat het dringend is. Ze willen iets van je weten en als jij dagen wacht vooraleer je antwoordt, dan zijn ze hun vraag ofwel al kwijt, ofwel hebben ze al een concurrent opgebeld. Vaak is de persoon die het snelste reageert degene die met de order wegloopt.

 

7) Communiceer helder

Flutverhalen laat je achterwege. Laat de klant weten waar hij staat en zorg ervoor dat jij duidelijk bent. Als je A zegt, maar B doet, dan verlies je je geloofwaardigheid. Als je helder communiceert, weet hij wat hij kan verwachten.

Als jij hem eerlijk hebt verteld wat je voor hem kan betekenen, dan kunnen er achteraf geen misverstanden optreden.

 

 8) Vertrouwen winnen

Elke gezonde relatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Als jij hem vertrouwt, loytaltymaar niet andersom, dan voldoe je niet aan de eisen van een gezonde relatie. Als hij jou vertrouwt, maar jij bent op je hoede dan ben je ook verkeerd bezig.

Je moet hem geloven en hij moet jou geloven. Als je verkeerd start, zal het verdere verloop navenant zijn. Een keer winnen is geen garantie voor de volgende keer. Als je geen vertrouwen hebt in jezelf en in jouw product, zal je klant dat ook niet hebben.

 

9) Een tevreden klant is niet per se trouw

Hou je concurrentie in de gaten. Blijf scherp en bewust van wat er om je heen gebeurt. Er zijn altijd kapers op de kust. Als jij je hoofd laat hangen en niet meer bezig bent met wat er om je heen gebeurt, dan kan je er zeker van zijn dat kapers met de buit gaan lopen. Als twee honden vechten om een been, loopt de derde er mee heen.

 

10) Alles kan beter

Er is altijd ruimte voor verandering. Je hoeft niet perfect te zijn, maar zorg dat je naar iets streeft.  Als je beslist om niet meer aan jezelf te werken, je product te laten voor wat het is en denkt dat jouw service de beste is, dan gaat het gegarandeerd verkeerd.

Als je wil meespelen op de markt moet jij jezelf, je bedrijf, je product en je team in vraag durven stellen. Durf afstand te nemen om te kijken wat er misloopt en wat beter kan.

———————

En voordat je gaat…niet vergeten: Schrijf je comment in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd naar je antwoord op de vraag: Welk van bovenstaande 10 tips ga jij toepassen in je business?

Maak met jouw comment kans op een GRATIS exemplaar van “Topverkoper in 20 weken!”

PS. DEEL dit artikel aub met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan het artikel te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

———————————

Mijn boek “Topverkoper in 20 weken!” ligt vanaf 15 november 2013 in de boekhandel…

3D-Cover

Je kan de eerste vier hoofdstukken vandaag GRATIS lezen…

Schrijf je in via:
http://topverkopertips.be/boek-topverkoper-in-20-weken/

———————————

Volg mij op Twitter :

Vind ons leuk op Facebook door op deze link te klikken.


View Ine Van Hofstraeten's profile on LinkedIn

—————————-

Vraag & Luister!  Ine Van Hofstraeten

No comments yet.

Geef een antwoord

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Powered by WishList Member - Membership Software