3 TIPS om jouw presentatie onvergetelijk te maken

 TIP1: BEWEEG

De contradictie: ‘bewegen maakt je rustig’

Beweging brengt leven in het gesprek of de presentatie. Maak illustrerende gebaren als je iets wilt uitleggen en de aandacht van het publiek wil vasthouden. Als je beweegt ben je minder nerveus. Het is alsof je de nervositeit uit je lichaam beweegt.

Als je een heel bedeesd persoon voor je hebt zitten kan je beter niet al te theatrale bewegingen maken. Je motto blijft nog altijd, spiegel je klant. Kijk hoe hij is en wat hij doet en neem zijn gedrag over.

 ‘Trop’ is te veel

Als je een presentatie geeft zie je niet hoe je publiek is. Mensen luisteren en elk individu verschilt. Als een houten klaas voor de klas staan werkt niet. Je kunt beter bewegen en niet vast op één plaats blijven staan. Hou je armen en handen los naast je lichaam als je praat en ga zeker niet lopen frunniken aan je handen of je gezicht. Overdrijven is natuurlijk nooit goed. Met zenuwachtig van ‘A’ naar ‘B’ lopen maak je ook hen nerveus.

 

TIP 2: Gebruik HUMOR

Ik lach ‘met’ jou niet ‘om’ jou

Lachen is gezond. Neem jezelf nooit te serieus en relativeer wat je doet en wie je bent. Glimlach altijd als je binnenkomt en lach regelmatig. Lach nooit ‘om’ de klant maar altijd ‘met’ de klant. Lach ‘met’ hem ‘om’ iets. Lach maar profileer je niet als moppentapper. Je bent geen stand up comedian en als je dat stiekem in je hart wilt zijn verander dan van job.

 Laat je gesprekspartner lachen

Wil je een topverkoper worden dan moet je jouw klant zeker één keer laten lachen tijdens het gesprek. Nooit overdrijven want dan nemen mensen je niet meer serieus.

 Klanten zijn ook maar mensen

Klanten hebben het vaak niet gemakkelijk. Je zit altijd voor een mens die ook een privé leven heeft. Het gaat misschien niet goed op zijn werk of hij kan privé problemen hebben, een zieke in de familie of een relatie die niet loopt zoals het moet. Als jij hem een goed gevoel geeft  is je missie geslaagd.

Een lach heelt. Wie de zon kan binnenbrengen in iemands hart en leven heeft een gave. Ontwikkel die gave en als je niet weet hoe, begin dan vandaag met te lachen. Lach! Lach om niets. Lach om alles wat je leven binnen sluipt.

 

TIP3: OVERTUIG

Spreek vanuit jezelf

‘Wat’ je zegt is niet belangrijk maar ‘hoe’ je het zegt. ‘Be yourself’ en ‘Fake’ nooit. Zorg dat je ‘natuurlijk’ overkomt. Een eerste vereiste is dat je product goed is en dat je er voor honderd procent achter staat. Dan heb je het veel gemakkelijker om iemand te overtuigen. Denk je van jezelf dat je niet kan overtuigen, werk er dan aan. Zoek argumenten die voor jou en je klant werken. Schrijf zijn behoeften op. Kijk wat jij kunt bieden. Wat kan jij als meerwaarde bieden en vertel hem dat ook. Waarin kan jij je onderscheiden van de rest?

 Leg de behoeften van je klant bloot

Overtuigen is niet moeilijk als je weet wat hij wilt en als je weet wat jij kan. Je hoeft niemand te dwingen. Je moet alleen weten wat hij nodig heeft en implementeer dat in wat jij verkoopt.

Wees altijd jezelf in een gesprek. Iemand anders zijn is niet vol te houden. Als je eerlijk bent naar jezelf ben je ook eerlijk naar je klant. Dan is overtuigen een koud kunstje en wordt het je tweede natuur. Dan vind je de kracht in jezelf en je product en heb je niets anders meer nodig.

Heb jij een TIP waardoor klanten geboeid luisteren? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Deel deze informatie op Facebook, LinkedIn of Twitter.. als je dit artikel inspirerend vond zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Succes!

Ine

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes