8 Tips om STRESS te vermijden door Time Management

Stress! We kennen het allemaal. Je hebt te veel te doen en je hebt te weinig tijd. Dat kan niet anders dan misgaan.

stress-2

Een goede organisatie is alles. Wie zijn dag goed inplant en zichzelf de nodige ruimte geeft, vermindert zijn stress. Stress is voor niemand goed, niet voor jezelf en niet voor je omgeving. Wie continu gestresseerd rondloopt, wekt bovendien geen professionele indruk. Neem je tijd en zorg voor rustpauzes. Er is uiteindelijk maar één iemand die ervan afziet en dat ben jij.

 

Hier zijn 8 Tips om STRESS te vermijden door effectief Time Management

1)    Plan je werk en gebruik een agenda

Planning is cruciaal als je een goede verkoper wil worden. Gebruik altijd een agenda, als het mogelijk is zowel een papieren als een digitale. Zo heb je altijd een back-up. Het zal je maar gebeuren: je raakt je agenda kwijt of je laptop wordt gestolen en je hebt geen back-up. Daar sta je dan.

 

2)    Maak een “TO DO” lijst

Stel prioriteiten en maak een lijst met dingen die je die dag absoluut moet doen. Wat zijn de drie belangrijkste taken die vandaag al je aandacht vragen? Maak een to-do lijst met wat je moet doen en hou je daaraan.

 

3)    Less is moreless-is-more

Streef kwaliteit na en geen kwantiteit. Wat je doet, doe je goed, als je focust. Door minder te doen zal je op het einde van de dag veel meer gedaan hebben.

 

4)    Doe het belangrijkste eerst

Je zet jezelf onder druk door belangrijke taken uit te stellen. Doe altijd het belangrijkste eerst, dan is dat al uit je hoofd. Op het moment dat je bezig bent met het belangrijkste van die dag, dan zit je in het moment. Je doet wat al jouw aandacht opeist. Doe je het belangrijkste pas als laatste, dan sta je continu onder druk.

 

5)    Neem tijd tussen twee afspraken

Iedereen kent de wet van Murphy. Er zal altijd iets misgaan als je het kan missen als kiespijn. Je kan beter wat speling hebben tussen twee afspraken: als de ene uitloopt, ben je te laat voor de volgende.

Zorg ervoor dat je vijftien minuten tot een half uur tijd hebt tussen twee afspraken, zodat je tot jezelf kan komen en je hoofd kan vrijmaken voor de volgende afspraak.

 

6)    Delegeer

Taken doorgeven aan wie het het beste kan, is kwaliteit genereren. Als manager, als werknemer en zelfs als verkoper moet je kunnen delegeren. We hebben echter last van dezelfde ziekte: “Ik doe het zelf wel, want dan ben ik zeker dat het goed gedaan is.”

En dat klopt  want wat je zelf doet, doe je beter. Je bent nooit zeker als je iets uit handen geeft, maar het maakt je leven wel een stuk gemakkelijker en eenvoudiger. Jij kan je focussen op de taken die alleen jij kan doen.

 

7)    Controleer mail op vaste tijdstippen

Meteen op mails antwoorden als ze binnen komen is onprofessioneel. Heb je echt niets beter te doen?

Als je elke mail meteen beantwoordt terwijl je met iets anders bezig bent, duurt het twintig minuten vooraleer je terug in hetzelfde werktempo zit. Het werkt dus veel beter als je je mail op vaste tijdstippen leest.

 

8)    Leer nee zeggenno

Iedereen komt naar jou toe als je geen nee durft zeggen. Je loopt over als je alles aanvaardt. Wil je een burn-out, dan moet je zo verder doen. Leer je grenzen stellen door nee te zeggen. Als je het niet doet, zal iedereen je weten te vinden.

 

In welk vakgebied wil jij de expert worden? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.

Wil je deze blog delen op Facebook, LinkedIn of Twitter… zodat ook anderen hun weg vinden naar www.topverkopertips.be?

Mijn boek al gelezen? Doe het nu!

Volg mij op Twitter :

Relax!
Ine

,

No comments yet.

Geef een reactie

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Powered by WishList Member - Membership Software