1) Vraag ‘waarom?’
Je wilt altijd weten waarom jij het niet geworden bent. Hoe kan je het volgende keer anders beter doen? Het is zo gemakkelijk. Je krijgt een ‘nee’, gooit de offerte in de vuilbak en gaat verder. Maar je beseft niet hoe waardevol dIe informatie voor jou kan zijn. Waarom ben jij het niet geworden? Wat was de reden dat de ander met de order wegliep? Als je het niet vraagt, zal je het niet weten. Wees niet bang voor een negatieve feedback of kritiek. Je kan er alleen maar van leren en beter je best doen!
2) Leer uit je fouten
Als je weet waarom jij het niet geworden bent, doe er dan iets mee. Als je niet kon voldoen aan de eisen van de klant, zorg dan dat je jezelf en je product of je dienst aanpast en beter maakt. Dan lukt het jou volgende keer wel. Als je zelf te weinig kennis had, school je dan bij. Verdiep je in de materie van je product of dienst. Word sterker zodat je kan antwoorden op vragen en zelfzeker overkomt.
Als hij een probleem met jou had, doe er dan iets aan. Alles kan je veranderen, als je maar hard genoeg wil. Rome is ook niet op één dag gebouwd maar er heeft wel iemand de eerste steen gelegd. Zet een eerste stap en ga van daaruit verder.
3) Hou contact
Verloren? Je slaat alle deuren dicht en wilt geen contact meer hebben met je klant. Je denkt dat je er toch nooit nog iets zal verkopen. Je trekt naar je volgende slachtoffer en wilt de vorige zo snel mogelijk vergeten. FOUT! Hou contact. Laat de deur op een kier. Hou hem op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Als je slim bent heb je tijdens jullie oriënterend gesprek opgeschreven waar hij mee bezig is. Alles en iedereen ontwikkelt. Wat hij nu nog niet nodig had, heeft hij misschien volgend jaar wel. Of wat jij nu nog niet had, heb je misschien binnen twee jaar wel ontwikkelt. Door contact te houden, zorg je ervoor dat hij jou niet vergeet. Je laat een deur op een kier zodat hij jou weet te vinden als hij niet tevreden is van zijn huidige beslissing of als hij een nieuwe vraag heeft.
Als topverkoper weet jij waarom je niet gekozen werd, je leert uit je fouten, verbetert jezelf en je houdt contact ook al ben jij het niet geworden! WATCH & LEARN!!
——————————————————————————————————————–
Wat doe jij als je een ‘nee’ krijgt? En hoe ga jij het volgende keer anders doen? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan.
Deel deze informatie op Facebook, LinkedIn of Twitter… zodat ook anderen hun weg vinden naar www.topverkopertips.be. Je zou me er een enorm plezier mee doen! 🙂
Succes!
Ine
@IneVHofstraeten volgen
No comments yet.